30 de maig de 2005

Troben intactes vuit esquelets de l'edat del bronze en una cova de l'Alt Urgell

L excavació, anomenada Operació Senyora de les Muntanyes en trobar-se un esquelet femení que duia collaret, braçalets i cinturó, tindrà lloc durant el mes de juny. A més de l'equip de la UdL, hi participarà la Universitat Autònoma de Barcelona, el Museu d'Arqueologia de Catalunya i el Departament d'Interior, ja que la dificultat per accedir a la Cova fa necessari el suport de bombers i espeleòlegs. El pressupot, que s'eleva a 48.000 euros, l'aporta la direcció general del Patrimoni de la Generalitat de Catalunya.

cova-alt-urgell L'interès científic de la troballa és extraordinari ja que els cossos, majoritàriament dones i infants, van ser acuradament dipositats al terra, i així s'han trobat més de tres mil·lennis després, sense que hagin estat coberts o segellats amb cap tipus de sediment o material, fet que fa que sigui una troballa inusual, no només en l'àmbit més proper sinó a nivell europeu.

L'interès i l'excepcionalitat de la troballa fan referència no solament a l'aspecte estrictament científic sinó també a la seva capacitat explicativa per al públic en general que podrà entendre clarament el lligam entre el procés d'investigació i la interpretació històrica, i visualitzar d'una manera entenedora una comunitat prehistòrica. L'extraordinari estat de conservació del conjunt funerari permetrà conèixer amb molta més amplitud i precisió del que és habitual les formes de vida i mort d'una petita comunitat d'ara fa uns 3.600 anys. Per primera vegada, es disposa d'un conjunt tancat intacte, possiblement un grup familiar o una comunitat local que comparteix un indret d'enterrament, el qual s'ha volgut situar a les entranyes de la muntanya, amb unes connotacions simbòliques que caldrà esbrinar.

El professor de la UdL, Joan López, serà l'encarregat de dirigir les excavacions arqueològiques de la cova de Montanissell (situada al municipi alt urgellenc de Coll de Nargó); indret on s'ha fet una descoberta extraordinària: un conjunt funerari de l'Edat del Bronze format per vuit o nou esquelets que permetrà conèixer com vivien les comunitats del Prepirineu fa 3.500 anys així com les seues pràctiques funeràries.