Agramunt, escenari d'intervencions artístiques de denúncia

L'1-O, arbres i La Gioconda, en un curs de la Universitat d'estiu

1oct
Recreació de l'1 d'octubre a mode de pintura rupestre. FOTO: Matías Tolsà

Murs de pedra, aparadors de locals comercials, edificis del centre d'Agramunt, seran el suport de les tres intervencions artístiques de denúncia que l'il·lustrador, Matías Tolsà, i la dotzena d'alumnes del curs de la Universitat d'estiu de la Universitat de Lleida (UdL), Art i territori, duen a terme demà dijous, entre les 9.30h i les 12.30h del matí.

Es tracta del taller pràctic d'iniciació a l'art urbà, Senyals efímers, que imparteix Tolsà en la cinquena edició d'aquest curs que s'inaugura avui i que coorganitzen la UdL i l'Ajuntament d'Agramunt amb les fundacions Viladot i Guinovart. Enguany, està dedicat a reflexionar sobre els rastres, ja siguin físics o metafòrics, efímers o que perduren en el temps.

Les intervencions artístiques es duran a terme després d'un debat previ amb l'alumnat al voltant de tres temes: quina imatge tenim de l'art urbà i què el diferencia del vandalisme, com han evolucionat les motivacions de al pintura mural des de l'antiguitat als nostres dies, i la mercantilització i l'elitisme en l'art.

Així, la primera consistirà a 'plantar' arbres en aparadors buits amb cinta de pintor per qüestionar els prejudicis sobre l'art urbà. Aquest és el segon cop que Tolsà du a terme l'acció Poblant, el primer cop va ser a Lleida l'any passat.

La segona, es basa en la tècnica mil·lenària de l'estergit (stencil), que consisteix a pintar a partir de plantilles. Escenes de caça rupestre amb l'1 d'Octubre de 2017 com a protagonista, seran la temàtica que s'estamparà en algunes parets de pedra del centre d'Agramunt.

Una performance al voltant de l'elitisme de l'art tancarà el taller. Una reproducció de La Gioconda, el famós quadre de Leonardo Da Vinci, serà penjada a 4 o 5 metres del terra per posar de manifest que l'art no està a l'abast de tothom.

El curs "Art i territori" finalitza divendres amb, entre altres activitats, el taller del músic i compositor David Esterri Rastres sonors, d’oralitat i ecos de l’oest de Catalunya, on els inscrits participaran col·lectivament en la creació d'una cançó a partir d'un poema de Guillem Viladot.