Premi 'Prensa Agraria' per un article divulgatiu de l'ETSEA

La relació entre el sòl i la incidència d'una fisiopatia de la poma centren l'estudi

pomes
Pomes golden afectades de bitter pit. FOTO: Jaume Sió.
Características de los suelos y su fertilidad en relación con la incidencia de bitter pit en plantaciones de manzanas Golden, publicat al número de setembre de 2018 de la revista ITEA de l'Asociación interprofesional para el desarrollo agrario (AIDA), ha estat guardonat amb el premi Prensa Agraria que atorga anualment aquesta entitat aragonesa des de 1983.

L'article, dels agrònoms Jaume Sió, Àngela D. Bosch, Josep Rosera, Javier Chiné i Jaume Boixadera, identifica característiques dels sòls que ajudin els agricultors a establir, o no, la plantació de poma Golden Deliciuos, i presenta models senzills de predicció de bitter pit (fisiopatia que es manifesta durant la conservació i que provoca moltes pèrdues) que els permetin decidir la conveniència o no de la frigoconservació d'aquests fruits.

A partir d'anàlisis dutes a terme durant 4 anys en 59 parcel·les comercials representatives de la zona productora de Lleida, i en 112 noves plantacions els dos darrers anys, els experts van validar que sòls poc o moderadament profunds, de textures mitjanes, amb freqüents elements graverosos, amb baixa capacitat de retenció d'aigua disponible, ben drenats o amb drenatge ràpid i no salins poden reduir fins a un 75% la incidència del bitter pit. Tenir en compte les característiques dels sòls s'albira, diuen, com una mesura imprescindible a l'hora d'establir les plantacions.

D'altra banda, els autors de l'article hi presenten models predictius sobre l'interès o no de procedir a la frigoconservació de les pomes, a partir dels paràmetres que més tenen a veure amb l'aparició del bitter pit (el percentatge de nitrogen i la relació potassi/calci en el fruit, així com l'eficiència productiva (kg fruit/ cm2 tronc).

El jurat, integrat pel president d'AIDA, Juan Marín; la directora de la revista ITEA, Clara M. Marín; el director del Centre d'Investigació i Tecnologia Agroalimentària d'Aragó, José Antonio Domínguez; el director de l'Institut Agronòmic Mediterrani de Saragossa, Javier Sierra; el director de l'Estació experimental de Aula Dei, Jesús Val; i la directora de l'Institut Pirenaic d'Ecologia, Yolanda Pueyo, han considerat que l'article dels investigadors de l'ETSEA és el que té les millors característiques tècniques, científiques i de valor divulgatiu com a transmissor de coneixements cap al professional, tècnic o empresari agrari, dels què es van publicar a la revista trimestral ITEA durant el 2018.

L'article s'ha dut a terme en el marc de les activitats de recerca del Grup de recerca de sòls i aigües de l'Escola Tècnica Superior d'Enginyeria Agrària de la Universitat de Lleida, que coordina Àngela D. Bosch, en col·laboració amb el Departament d’Agricultura Ramaderia Pesca i Alimentació de la Generalitat i l’IRTA.