Alta satisfacció de l'alumnat d'Educació Primària dual

La primera promoció de la UdL es gradua enguany

Educacio Primaria Dual UdL
Alumnat de la FEPTS Foto: Rosa Granero (UdL)

El 95% de l'alumnat del grau d'Educació Primària dual a la Universitat de Lleida (UdL) tornaria a cursar aquesta modalitat, caracteritzada per la formació directa en centres educatius des de primer curs. Així ho revela l'informe de balanç d'implantació del grau encarregat pel Consell Social de la UdL, que han presentat avui el degà de la Facultat d'Educació, Psicologia i Treball Social (FEPTS) de la UdL, Carles Alsinet; el secretari de Polítiques educatives de la Generalitat, Antoni Llobet; i el director dels Serveis territorials d'Ensenyament a Lleida, Miquel Àngel Cullerés.

Enguany es gradua la primera promoció d'Educació primària dual de la UdL, reconeguda amb la distinció Jaume Vicens Vives l'any 2013. En total, una quarantena d'alumnes. Com a novetat per al proper curs acadèmic, els aprenents de quart desenvoluparan l'apadrinament als que inicien primer. D'aquesta forma, es pretén "facilitar la seua integració al context escolar, ja que disposarà de 'acompanyament i ajuda d'un company que està al darrer curs de la formació", ha destacat Alsinet.

Un total de 240 estudiants han passat per les aules de 41 centres públics i concertats de la província des que es va posar en marxa el grau, de forma pionera a l'Estat espanyol, al curs 2012-2013. Des de primer, combinen dos escenaris formatius: la universitat i el context professional, tot graduant-se amb un 40% de l'activitat presencial formativa realitzada en contextos escolars: centres educatius d'educació dual el primer any; Zones Escolars Rurals (ZER), el segon; centres d'alta diversitat a tercer curs; i qualsevol de les anteriors opcions el darrer any del grau, per a aconseguir la menció d'especialitat.

Per a l'avaluació, el grup de recerca COMPETECS de la UdL ha realitzat unes 600 enquestes a l'estudiantat; més de 200 a tutors escolars i una cinquantena al professorat universitari de la UdL implicat en la titulació. A banda de que la pràctica totalitat de l'estudiantat tornaria a matricular-s'hi, un 85% qualifica l'experiència com a molt bona, amb una mitjana de 4,4 sobre 5. A l'altre costat de l'equació, el professorat dels centres educatius també valora positivament l'experiència amb l'estudiantat de la UdL. Un 93% dels tutors de les escoles de Ponent que participen en la iniciativa considera la presència d'aquests aprenents com "un guany, un benefici, una millora en l'activitat educativa dels centres", segons l'avaluació presentada avui.

Aquesta modalitat formativa "es nodreix d'una didàctica inductiva, de forma que l'experiència pràctica i d'aprenentatge a l'entorn escolar s'associa amb l'anàlisi i la discussió reflexiva sobre les competències i coneixements a la universitat, per tal de resoldre les qüestions sorgides a l'entorn escolar i adquirir les competències professionals necessàries per al mestre del segle XXI", ha explicat la professora de la UdL i membre de COMPETECS Sofia Isus. En aquest sentit, ha destacat l'excepcionalitat dels graduats en aspectes com la responsabilitat, la implicació amb l'equip del centre escolar o la proactivitat.

De la seua banda, el secretari de Polítiques educatives de la Generalitat ha destacat l'esforç de la UdL per posar en marxa aquest grau dual, únic a Catalunya, subratllant que és un "projecte útil per a les nostres escoles i el seu alumnat". Llobet creu que és un exemple "d'innovació al servei de la qualitat". Mentre, Cullerés ha explicat que cap de les escoles de Lleida que es va implicar en la iniciativa ara fa quatre anys s'ha desdit.