Una exposició a la UdL descobreix el rodatge de 'La plaça del Diamant'

Amb fotografies, el guió original i altres curiositats del Fons Francesc Betriu

expobetriu
Nieves López i Josep Rosell a l'exposició. FOTO: Premsa UdL
El Fons Francesc Betriu. Diamant(s) de cine a la Universitat de Lleida és l'exposició que des d'avui, i fins el proper 21 de febrer, es pot visitar a la Biblioteca de Lletres de la UdL. La mostra, amb materials procedents del Fons documental que el cineasta va donar a la Universitat l'any 2019, és un recorregut per la història del rodatge de la sèrie televisiva La plaça del Diamant que Francesc Betriu (Organyà, 1940-València 2020) va dirigir l'any 1982 i que després va adaptar pel cinema.

Des de la carta que l'escriptora Mercè Rodoreda adreça a Betriu el 3 de novembre de 1974 on li proposa de visitar-la per parlar del projecte de Betriu de convertir la seua novel·la en pel·lícula, fins a la foto del dia de l'estrena de la sèrie, el 24 de març de 1982 a Madrid, en presència d'autoritats de l'Estat.

L'exposició s'emmarca en la jornada Rodoreda, Betriu i un Diamant: 60/40 anys de La plaça del Diamant organitzada pels departaments de Geografia, Història i Història de l'Art i de Filologies i Comunicació, juntament amb la Biblioteca de Lletres de la UdL, per commemorar els seixanta i quaranta anys de la publicació d'obra més emblemàtica de Rodoreda i de la sèrie i la pel·lícula protagonitzada per Silvia Munt i Lluis Homar, respectivament. Precisament aquest actor, actual director de la Compañía Nacional de Teatro Clásico, participa aquesta tarda en la taula redona que clou la jornada, juntament amb Josep Rosell, director artístic de La plaça del Diamant.

A la mostra es poden veure una trentena de fotografies en blanc i negre del rodatge cedides per Josep Maria Contec Ruiz, en aquells anys veí del barri de Gràcia de Barcelona que va documentar amb les seus instantànies aquell esdeveniment. Hi apareixen entre altres Betriu, Rosell, Agustí Villaronga (Palma 1953- Barcelona 2023) -que fou el responsable del vestuari-, els actors protagonistes en diferents escenes i Mercè Rodoreda amb Sílvia Munt a la xocolatada el darrer dia de rodatge.

A aquestes fotos se li sumen les de diferents localitzacions (el carrer de la Perla i la Plaça del Diamant), el disc de la banda sonora -obra del cantautor Ramon Muntaner-, els vídeos de la sèrie, part del guió il·lustrat (story board), còpies dels esbossos de vestuari de la Colometa de Villaronga, el guió original de Francesc Betriu, Gustau Hernández i Benet Rosell corregit per Rodoreda, una carta de TVE a Betriu, una ordre d'una de les sessions del rodatge, així com la fotografia de la boda del Quimet i la Colometa que lluïa a l'habitació d'aquests personatges, entre altres curiositats.

Precisament, el decorat de fons que apareix en aquella fotografia, una pintura sobre paper de 3x3 metres realitzada per Germans Salvador, llueix des d'ahir a la Sala d'actes del Rectorat, on té lloc la jornada. La setmana vinent es traslladarà a la Biblioteca de Lletres per completar l'exposició que avui ha estat inaugurada Nieves López Menchero, vídua de Francesc Betriu.

Un moment de la inauguració / Foto: UdL