Aprendre matemàtiques amb rellotges de sol

BibliotecaCienciaiTecnologiaUAB
Una de les maquetes. FOTO:Biblioteca de Ciència i Tecnologia de la UAB

Una vintena de professors de secundària i professors universitaris participen dimecres a la tarda en el curs "Aprenem matemàtiques a través dels rellotges de sol" que oferten l'ICE-Centre de Formació Contínua de la Universitat de Lleida i el Departament d'Ensenyament.

L’objectiu del curs és explicar al professorat els fonaments bàsics de gnomònica perquè siguin capaços d’engrescar els seus alumnes a calcular i construir rellotges de sol senzills. A la primera part, es donaran els coneixements bàsics de gnomònica, i a la segona, es veurà com es concreten aquests fonaments teòrics en els rellotges, a partir de les maquetes de rellotges de sol, que fins al proper 5 de desembre s'exposaran a la Biblioteca del campus de Cappont.

Les maquetes de l'exposició Rellotges de sol han estat cedides per Francesc Clarà (membre de la Societat Catalana de Gnomònica) de la seua col·lecció particular. Totes elles estan construïdes en relació a la disposició geogràfica de la ciutat d’Olot, on resideix (42 graus, 10 minuts Nord, i 2 graus, 28 minuts Est). Entre elles, les d'un rellotge equatorial de disc, un rellotge armil·lar de sol i de lluna, un de pastor, un polièdric de 25 cares, i un de diferències horàries entre ciutats.

El curs, impartit pel propi Clarà i el professor de la Universitat Autònoma de Barcelona, Joan Girbau, abordarà aspectes com ara el moviment aparent del sol a l’esfera celeste, el temps que marquen els rellotges de sol, com es construeixen rellotges de sol sense cap càlcul matemàtic i com es fan usant les matemàtiques.