Campanya reduïda d'excavacions a l'oppidum de Gebut

Treballen a la muralla nord i l'escarpa del fossat fins el 16 de juliol

Gebut2022
Inici de la campanya 2022 / Foto: GIP-UdL
Una quinzena de persones, entre estudiantat i membres del Grup d'Investigació Prehistòrica (GIP) de la Universitat de Lleida (UdL), participa aquest estiu a les excavacions al jaciment ibèric del Gebut (700-200 abans de Crist), al terme municipal de Soses. Els treballs d'aquesta campanya reduïda, de només 15 dies, se centren en la delimitació de la muralla a la zona nord, l'escarpa del fossat a l'oest i la intervenció en les estances que conformaven el complex industrial. L'equip hi treballarà fins el proper 16 de juliol.

Les excavacions s'emmarquen en el Curs teòrico-pràctic d'arqueologia ibèrica de la Universitat d'estiu de la Universitat de Lleida. Organitzat pel GIP-UdL, en col·laboració amb l'Oficina de Suport a la Iniciativa Cultural del Departament de Cultura de la Generalitat de Catalunya i l'ajuntament de Soses, el curs permet a l'alumnat introduir-se al conjunt de tasques que comporta la recerca arqueològica sobre el terreny.

En aquesta ocasió, tots són estudiants de la UdL. A l'oppidum (poblat fortificat en alt) de Gebut aprenen excavació pràctica i totes les tasques del registre arqueològic: fitxes documentals, planimetria, rentat de terres per flotació o columna, i tria i classificació de les mostres aparegudes.

L'excavació es desenvolupa principalment en l'àrea del poblat situada al nord de la muralla de la primera edat del ferro, que correspon a una ampliació del recinte en un moment encara per precisar, i a l'àrea industrial, dedicada possiblement a la producció i emmagatzematge de vi. Tots aquests nivells se situen entre la primera edat del ferro (s. VII aC) i l'Ibèric ple (segles IV-III aC).