Càtedra universitat-empresa per impulsar estils de vida saludables

El Consell de govern dóna llum verda a investir 'honoris causa' Ángel Olaran a l'octubre

Foto-CentreIniciativesSolidariesAngelOlaran
El projecte amb infants orfes és un dels més emblemàtics d'Olaran. FOTO: Centre d'Iniciatives Solidàries Ángel Olaran

Impulsar actuacions que potenciïn estils de vida saludables a Ponent és l'objectiu principal de la Càtedra de desenvolupament d'organitzacions i territoris saludables (DOTS) que avui ha estat aprovada pel Consell de Govern de la UdL i que va iniciar les seues accions el passat curs acadèmic.

Aquesta càtedra universitat-empresa, dirigida per la professora de la Facultat d'Educació, Psicologia i Treball Social (FEPTS), Isabel del Arco, i integrada per investigadors i docents d'aquest centre i de la Facultat d'Infermeria i Fisioteràpia de la UdL, compta amb el suport de la Diputació de Lleida, el Consell Català de l'Esport (Inefc), Avant-Mèdic i DKV, entre d'altres. Els seus eixos d'actuació tenen a veure amb estils de vida saludables, l'atenció educativa-sanitària per a grups vulnerables, el desenvolupament d'organitzacions eficients i la innovació.

D'altra banda, el Consell ha aprovat el nomenament del missioner basc, Ángel Olaran, com doctor honoris causa de la UdL, que serà investit el proper mes d'octubre. Olaran, que inaugurarà les Aules d'Extensió Universitària de Lleida a finals de setembre, rebrà aquesta distinció "per la seua implicació en el desenvolupament social i econòmic de la zona de Tigray (Etiòpia) i per la seua relació amb una ONG lleidatana, el Centre d'iniciatives solidàries Angel Olaran".

El sacerdot, conegut a Wukro com Abba Malaku (malaku vol dir "el meu àngel") compta amb un doctorat doctor honoris causa per la Universitat de Mekelle d'Etiòpia. Ángel Olaran ha dedicat gran part de la seua vida la tasca humanitària a Àfrica, primer a Tanzània i des dels anys noranta a Etiòpia. Les seues iniciatives es basen en facilitar que la població s'organitzi per ella mateixa i tenen a veure amb l'educació, l'agricultura, la sanitat i les infraestructures. Els seus projectes més emblemàtics són l'Escola professional i tècnica de Saint Mary’s de Wukro i l'assistència a orfes.

D'altra banda, el consell de Govern de la UdL ha donat llum verda a la modificació de la normativa de terceres llengües als estudis de grau per adaptar-la a les necessitats actuals, degut als canvis en el requeriment del B2 d'una tercera llengua per als estudiants que van iniciar al grau el curs 2014-2015.

També ha aprovat la modificació de la Relació de Llocs de Treball (RLT) del Personal d'Administració i Serveis (PAS), que s'ha de sotmetre a l'aprovació definitiva del Consell Social. El gerent, Josep Maria Sentís, ha explicat que "es reorganitzen diferents unitats per millorar el suport a l'activitat docent, que de ben segur redundarà en una millora de l'ensenyament de les titulacions". També hi ha canvis en serveis TIC i de gestió econòmica i administrativa. "A més dels canvis organitzatius, cal destacar que al 20% dels llocs de treball del PAS de la UdL s'exigirà a partir d'ara que el personal que el vulgui ocupar haurà d'acreditar un determinat nivell de tercera llengua", ha afegit el gerent.

La modificació de la RLT s'ha aprovat per 26 vots a favor i 7 en blanc. Mentre, l'acord sobre la modificació de l'estructura organitzativa i la carrera professional del PAS ha tirat endavant amb 26 sufragis favorables, 1 en contra i 5 en blanc.

Abans d'iniciar-se la sessió, un grup de representants de la comunicat universitària ha lliurat al rector les 680 signatures recollides en suport al manifest de rebuig a la decisió del Consell de Govern sobre la no adhesió de la UdL al Pacte Nacional pel Referèndum (PNR) que reclama organitzar una consulta perquè la comunitat universitària es pronunciï sobre el PNR. El rector s'ha compromès a donar resposta en una setmana, tal com se li ha demanat.