Les infeccions per clamídia augmenten entre el jovent

Una recerca reivindica un programa estatal de cribratge per reduir-ne els casos

clamidia
Clamídia als vacúols de cèl·lules humanes / Foto: Kat Masback (CC BY-SA 2.0 Deed)

Enllaç a la foto original

La prevalença entre el jovent de les infeccions per clamídia (Chlamydia trachomatis), una malaltia de transmissió sexual comuna causada per un bacteri, fa recomanable la implantació d'un programa estatal de cribratge en dones joves sexualment actives. És la conclusió d'una recerca de personal investigador de la Universitat de Lleida (UdL), l'Institut de Recerca Biomèdica de Lleida (IRBLleida) i l'Institut Català de la Salut, publicada a la revista Cureus. Els resultats de l'estudi, finançat per la Diputació de Lleida, assenyalen que la clamídia té una prevalença del 5,2% en persones joves, sexualment actives i asimptomàtiques. La infecció afecta principalment les noies i els positius augmenten entre les persones que han tingut quatre o més parelles sexuals.

En el mostreig han participat 628 persones, el 70,9% de les quals eren dones i un 66,1%, estudiantat universitari. Mitjançant mostres d'orina, l'equip ha detectat 33 casos de clamídia. En 32 d'aquests, a més, han trobat coinfecció amb altres microorganismes, com ara Ureaplasma parvum (22 casos) i Ureaplasma urealyticum (16 casos). Els resultats determinen que la prevalença de clamídia entre l'alumnat universitari és del 4,3%, mentre que entre l'estudiantat de formació professional arriba al 8,1%.

La clamídia sovint no presenta símptomes. En les dones, una infecció no tractada pot propagar-se a l'úter i les trompes de Fal·lopi, causant malaltia inflamatòria pelviana i danys permanents en el sistema reproductor. "Creiem que establir un cribratge sistemàtic anual i gratuït per a dones sexualment actives menors de 25 anys podria ser una bona estratègia per a evitar les complicacions del contagi", explica el líder de la recerca, el professor de la UdL, cap del Servei d'Urgències de l'Hospital Universitari Arnau de Vilanova i investigador de l'IRBLleida, Oriol Yuguero.

El projecte ha comptat amb la col·laboració de l'Ajuntament de Lleida, el Departament d'Educació de la Generalitat de Catalunya i la Fundació Antisida de Lleida. Segons els seus impulsors, "és el primer programa de cribratge de pacients asimptomàtics que es realitza a Catalunya i el primer a Espanya en els darrers 10 anys".

Text: Comunicació IRBLleida / Premsa UdL

Intervenció comunitària en un esdeveniment cultural / Foto: IRBLleida