El CAEM restaura el retaule major de La Granadella

Avui han presentat la peça recuperada pels experts de la UdL

retaulegranadellaUdL
L'abans i el després de la restauració Foto: CAEM UdL

L'església de Santa Maria de Gràcia, a La Granadella, llueix des d'aquest dilluns la restauració del seu retaule Major,  realitzada pel Centre d'Art d'Època Moderna (CAEM) de la Universitat de Lleida (UdL). Els experts de la UdL han treballat durant tres mesos en aquesta peça de l'època barroca, que han repristinat per complet utilitzant una monumental bastida de més de dotze metres d'alçada i set d'ample.

Els treballs s'han centrat en retornar l'aspecte cromàtic adequat al moble, seguint els criteris estètics i artístics del Barroc. L'actuació va començar el passat 17 de juny i ha estat dirigida pel restaurador Miquel Àngel Herrero, amb la col·laboració de la Historiadora de l'Art i Tècnica en Conservació i Restauració de Béns Culturals, Laura Egido, i les alumnes en pràctiques del Grau d'Història de l'Art, Mariam Chami i Andreia Pinto; sota la supervisió del Director del CAEM i catedràtic, Ximo Company.

La nova aparença del retaule utilitza jaspiats, marbres rojos i negres, habituals al territori català. Les tonalitats han estat elegides responent també a criteris simbòlics, "representant amb el roig la Passió i amb el negre el Dol, tal i com correspon a un retaule dedicat al Crist de Gràcia, una imatge d'un crucificat", explica Ximo Company.  "Els elements daurats i argentats intensifiquen la potència cromàtica dels colors emprats, alhora que serveixen per a legitimar la configuració estètica pròpia del Barroc, en consonància amb la resta del temple, obra de 1764", afegeix.

Les  tècniques de policromia, jaspiat, daurat i colrat s'han fet seguint la tradició centenària i utilitzant procediments anàlegs als que es feien servir en èpoques passades, cercant així una intervenció respectuosa amb el moble i també amb l'entorn, per tractar-se d'un edifici catalogat Bé d'Interès Cultural Nacional.