El Congrés aprova la nova Llei d'Universitats

La LOSU podria entrar en vigor el primer trimestre de l'any vinent

alumnat JPou
Una classe a Cappont / Foto: Jordi V. Pou (*)
(*) Aquesta imatge, que ha d'anar signada correctament, només pot ser utilitzada per il·lustrar aquesta informació. No pot ser arxivada, ni reutilitzar-se per a qualsevol altra informació
El Congrés dels Diputats ha donat llum verda aquest dijous a la nova Llei orgànica del sistema universitari espanyol (LOSU), la tercera llei d'universitats en democràcia, amb 176 vots a favor, 156 en contra i 11 abstencions. El text ha obtingut el suport del PSOE, Unides Podem ERC, PDeCAT, PNB i Més País. Junts i EH Bildu s'han abstingut, mentre el Partit Popular, la CUP, Vox i Ciutadans s'han manifestat en contra. Ara el text continuarà la seua tramitació al Senat i el Govern central espera que entri en vigor el primer trimestre del 2023. Entre altres punts, es modifiquen els requisits per ser rector o rectora. No caldrà ser catedràtic ni funcionari, ja que també s'obre la porta al personal docent laboral.

La LOSU estableix que pot optar al càrrec de rector o rectora el professorat permanent doctor a temps complet si disposa d'una alta capacitat investigadora, una acreditada docència i una experiència de gestió en algun càrrec unipersonal. Seran les universitats les que especificaran els criteris i mèrits específics. El mandat s'amplia de 4 a 6 anys i no serà renovable.

Entre les principals novetats de la llei hi ha el tema del finançament de les universitats, que ha d'arribar a l'1% del Producte Interior Brut (PIB) abans del 2030, el que suposarà un augment de 3.000 milions d'euros. Actualment, la mitjana és d'un 0'7% del PIB. També incorpora la prohibició d'incrementar les taxes en un futur, ja que només es podran mantenir o baixar.

Un altre dels objectius de la nova normativa és reduir a la meitat el nombre de docents temporals, que no podrà superar el 20%. També es pretén recuperar la funció original del professorat associat, un professional extern que aporta la seva expertesa a la docència. Actualment, bona part d'aquest professorat associat només es dedica a fer classes, però amb la LOSU no podran impartir més de 120 hores de docència. Alguns sindicats denuncien que la mesura d'estabilització "afectarà només un 10% dels més de 25.000 associats actuals, obrint la porta als acomiadaments massius".

Quant a l'alumnat, la llei garanteix un mínim del 25% de representació dels estudiants al Claustre. Els Estatuts de la UdL ja estableixen aquest percentatge, amb 65 representants de l'alumnat entre els 250 membres, el que suposa un 26% del total. La LOSU també recull el "dret d'aturada acadèmica", tot i que alguns sindicats ja han alertat que "el dret de vaga no serà real".