El catedràtic Carles Feixa, guardonat amb l'Advanced Grant europeu

Rebrà 2,2 milions per desenvolupar una recerca sobre grups juvenils en cinc anys

Feixa equip (2)
Feixa incorporarà el seu equip al projecte. Foto: UdL
El catedràtic d'Antropologia Social de la Universitat de Lleida (UdL), Carles Feixa, rebrà un ajut de 2,2 milions d'euros de la Unió Europea per desenvolupar un projecte de recerca sobre mediació amb grups juvenils del carrer al sud d'Europa, el nord d'Àfrica i Amèrica durant els propers cinc anys. Serà gràcies a la concessió d'un Advanced Grant de l'European Research Council (ERC). La concessió es fa pública l'endemà de la distinció ICREA Acadèmia pel mateix Feixa.

L'Advanced Grant és un programa dissenyat per donar suport a investigadors principals excel·lents que desenvolupen projectes de recerca en la frontera del coneixement. És el segon que es concedeix a un professor de la UdL des de la creació d'aquestes subvencions, al 2008. El primer va ser per a Paul Christou, de l'Escola Tècnica Superior d'Enginyeria Agrària (ETSEA).

En la convocatòria del 2016 diferents jurats han seleccionat 229 propostes d'entre un total de 2.401 sol·licituds. Dels escollits, 11 són de l'Estat espanyol: cinc de l'àmbit de les ciències físiques i enginyeria, quatre de ciències de la vida i només dos de ciències socials i humanitats, un dels quals el de Feixa.

El projecte del catedràtic de la UdL porta per nom Transnational Gangs as Agents of Mediation:  Experiences of Conflict Resolution in Street Youth Organizations in Southern Europe, North Africa and the Americas (Bandes transnacionals com agents de mediació: experiències de resolució de conflictes en les organitzacions juvenils del carrer al sud d'Europa, el nord d'Àfrica i Amèrica).

L'objectiu és "desenvolupar un model renovat per a l'anàlisi de les bandes juvenils transnacionals en l'era global", explica Feixa. A partir de tres estudis de cas a fons sobre "bones pràctiques" a Barcelona, Medellín i Casablanca, la recerca vol establir contrastos amb altres casos en què s'han implementat polítiques diferents. Concretament a Madrid, Marsella i Milà, al sud d'Europa; Oran, Tunis i El Caire, al nord d'Àfrica; Chicago, Santiago de Cuba i Sant Salvador a Amèrica. La finalitat pràctica és "deduir formes d'intervenció més eficaces per prevenir l'hegemonia del model de banda delinqüent que apareix com a dominant en l'era neoliberal", destaca el catedràtic.

Carles Feixa, professor a la UdL des de l'any 1988, dirigeix el Centre d'Estudis sobre Joventut i Societat. Com a investigador és un referent internacional en bandes juvenils. En els darrers anys ha estat investigador principal de quatre projectes R+D+i del Ministeri, d'una Xarxa d'excel·lència, 8 projectes europeus, un projecte RecerCaixa, i un grup emergent finançat per l'Agaur. Els seus projectes de recerca més recents tenen a veure amb els moviments indignats, l'emigració dels joves catalans a Londres, el jovent del nord d'Àfrica després de la primavera àrab, o les narratives de la crisi.