El fundador d'Open Arms, Òscar Camps, obre el cicle 'Dret al cinema'

Mediterráno, Blackbird, Courtroom 3H, La Tapadera i Girl, són els films triats

open arms
Camps, segon per la dreta. FOTO: Facebook Open Arms.
El fundador d'Open Arms, Òscar Camps, és un dels ponents de la primera sessió del segon cicle Dret al cinema, que organitzen la Facultat de Dret, Economia i Turisme de la Universitat de Lleida (UdL) i el Col·legi de l'Advocacia de Lleida, i que aquest cop està dedicat a 'Individu i sistema'.

El cicle, obert a tothom, pretén sobretot propiciar un fòrum de debat entre l'estudiantat on poder intercanviar, aprofundir i excel·lir en els seus coneixements jurídics, tot utilitzant el cinema com a excusa. Totes les projeccions tindran lloc a l'Auditori el Centre de Cultures (Cappont) a partir de les set de la tarda els dies 5, 12, 26 de maig, 2 i 9 de juny. El visionat de cada pel·lícula s'acompanyarà d'una taula redona posterior amb persones expertes en les temàtiques que s'hi aborden.

El programa arrenca el dia 5 de maig, amb Mediterráneo (Marcel Barrena, Espanya, 2021). Guanyadora de 3 Goya, i dels premis del públic al Festival de Roma i als darrers Gaudí, aquesta pel·lícula està basada en la història del socorrista badaloní, Òscar Camps, quan al 2015 va viatjar juntament amb Gerard Canals a l'illa grega de Lesbos per ajudar les persones que hi arribaven fugint de les guerres.

Camps, premi català de l'any (2015), Europeu de l'any (2019) i medalla d'honor del Parlament de Catalunya (2019), participarà en la taula que abordarà les vulneracions de drets de les polítiques de fronteres i migratòries amb Eduard Aguayo, advocat de l'ONG; Núria Camps, professora de Dret Internacional Públic i coordinadora de Compromís Social, Igualtat i Cooperació de la UdL; i Javier Lanzos, magistrat de l'Audiència Provincial de Barcelona.

La següent sessió, el dia 12, se centrarà en l'eutanàsia. Serà a partir de la projecció de Blackbird (Roger Michell, EUA, 2019), protagonitzada per una dona (Susan Sarandon) que pateix esclerosi lateral amiotròfica. Joan Viñas, metge i exrector de la UdL, i representants de l'Associació pel dret a morir dignament, seran els ponents.

El dia 26 és el torn del documental Courtroom 3H (Antonio Méndez Esparza, Espanya-EUA, 2020). Aquesta cinta que retrata el fracàs del sistema judicial nordamericà per protegir els més vulnerables, els menors, comptarà amb Erica Tapiador, fiscal de menors, i Pilar Sánchez-Villuendas, advocada, que se centraran en els drets i la protecció d'infants i joves.

El 2 de juny, el periodista, Ignasi Calvo, i la fiscal, Silvia Royes, seran els ponents de la sessió dedicada a la persecució d'idees polítiques i a la corrupció política, amb el passi de La Tapadera (Martin Ritt, EUA, 1976). Aquesta pel·lícula evoca la persecució que van partir molts intel·lectuals d'esquerres als Estats Units pel senador Joseph McCarthy amb la seua 'cacera de bruixes'. El film, on Woody Allen és un dels protagonistes, va ser realitzat per professionals que havien estat en 'llistes negres', com ara el seu director, el guionista Walter Bernstein i alguns actors com Zero Mostel, Lloyd Gough o Herschel Bernardi.

El cicle es tancar el 9 de juny amb la projecció de l'òpera prima del director belga, Lukas Dhon, Girl (Bèlgica, 2018), que narra la història d'una jove transgènere que somia en ser ballarina. Guardonada en diversos festivals internacionals, va ser una de les sorpreses del Festival de Cannes d'aquell any on va aconseguir quatre guardons: la Càmera d'or a la millor òpera prima, la Queer palm a la millor pel·lícula LGTB, el Premi FIPRESCI de la seua secció i un premi interpretatiu pel debutant Victor Polster. Helena Gil, magistrada i professora a l'Escola Judicial de Barcelona i Víctor Cabrerizo, psicòleg d'Orum Center-Equip multidisciplinari de Salut.