"El periodisme no és un ofici de vuit hores, és una actitud"

Bassas obre la Setmana de la Comunicació convidant els estudiants a no tenir por

BassasUdL2015
Antoni Bassas. FOTO: UdL

El periodisme no és un ofici de vuit hores, és una actitud que sobretot consisteix a pensar i a preocupar-se per la sort del món i la humanitat. Així definia Antoni Bassas la professió que exerceix des de fa quatre dècades davant estudiants de Periodisme i Comunicació Audiovisuals de la UdL, i també de Secundària, en la conferència inaugural de la 12a Setmana de la Comunicació de la Universitat de Lleida.

Bassas, actualment a l'equip directiu del diari Ara i anteriorment corresponsals als Estats Units de Televisió de Catalunya, ha respòs amb un "no" la pregunta que encapçala el lema de la Setmana: El periodisme ha mort? Visca el periodisme. "Ni ha mort, ni pot morir", ha afirmat, perquè qui hi perdria seria la societat. No només perquè el periodisme posa un mirall davant la realitat i l'explica, sinó perquè té la funció de controlar el poder, ha afegit.

En aquest sentit, el periodista ha convidat els estudiants a no tenir por de ser qui vulguin ser a la vida com tampoc a exercir aquesta professió, tot i que els ha previngut que no era fàcil. Bassas, que ha recordat anècdotes dels seus inicis i dels seus mestres, com ara Josep Maria Puyal, ha advocat per un periodisme amb criteri o, com ho resumia el títol de la seua conferència, amb "responsabilitat subjectiva".

Un periodisme ètic que defugi la propaganda, que expliqui què passa i perquè passa, que contextualitzi els fets, que domini el llenguatge i les noves tecnologies, amb estil i que atrapi lector. La qualitat és el que diferenciarà de la resta de 'productes', "perquè tothom pot ser emissor però no periodista", ha conclòs.

Organitzada pel Departament de Filologia catalana i comunicació, amb la participació del seu alumnat, la 12a Setmana de la Comunicació ha estat inaugurada aquest matí pel rector de la UdL, Roberto Fernández, el degà de Facultat de Lletres, Joan Busqueta, i el coordinador de la titulació de Periodisme i Comunicació Audiovisuals, Jorge Nieto.

A més de Bassas, l'altre plat fort de la jornada és la conferència del periodista, Pascual Serrano, fundador de la publicació electrònica Rebelión i col·laborador de Le Monde Diplomatique, Mundo Obrero, El diario.es o Público. Serrano, autor de títols com ara: Desinformación. Cómo los medios ocultan el mundo o Traficantes de información. La historia oculta de los grupos de comunicación, parlarà del seu darrer llibre, La prensa ha muerto: ¡viva la prensa! (Península, 2014), on analitza com la crisi ha beneficiat noves formes de periodisme més lliures, amb l'aparició de mitjans cooperatius independents.

Continguts relacionats

Galeria de fotos i vídeos (Flickr)

Programa de la 12a Setmana de la Comunicació de la UdL