El poblat de Gebut, més complex del que s'esperava

Les excavacions d'aquest estiu posen al descobert una nova torre quadrangular

Gebut aeri 2022
Vista aèria del jaciment / Foto: GIP-UdL
El jaciment de Gebut (800-200 abans de Crist), al terme municipal de Soses, és més complex del que havien estimat inicialment l'equip d'arqueologia de la Universitat de Lleida (UdL). Així ho ha explicat la catedràtica de Prehistòria de la UdL i responsable de les excavacions, Natàlia Alonso, durant el balanç de la campanya d'aquest juliol, que s'ha dut a terme en el marc del Curs teòrico-pràctic d'arqueologia ibèrica de la Universitat d'estiu. Una quinzena de persones, entre estudiantat i membres del Grup d'Investigació Prehistòrica (GIP) de la UdL, ha participat en els treballs, que s'han desenvolupat entre els dies 4 i 15 de juliol.

La campanya arqueològica ha permès posar al descobert un nou tram de muralla de la primera edat del ferro (segle VII a.C.) al nord de l'assentament, de 18 metres lineals, i una nova torre quadrangular de la mateixa època. "Això ens informa que va haver una ampliació del poblat ja en el moment preibèric, fora del que consideràvem la primera i única muralla. Això vol dir que l'assentament en aquell moment era més gran i complex del que pensàvem", ha destacat Alonso.

L'equip també ha documentat l'extensió total del mur d'escarpa del fossat a l'oest d'aquest oppidum (poblat fortificat en alt), en una extensió de 45 metres. Aquesta paret a la part interior de l'obra defensiva té en la seua zona millor conservada una alçada de 3,5 metres, dels com a mínim 5 metres que faria fins al peu de la muralla.

Sobre l'antic fossat, els treballs s'han concentrat a la zona de forns de calç descoberts el 2021, posteriors a l'ocupació del poblat en època ibèrica. Han excavat una extensa rasa de 27 per 7 metres i fins una profunditat de 3 metres, plena de rebutjos de la producció de calç que es duia a terme en els forns. Tot i què la seua excavació no està finalitzada, la catedràtica de Prehistòria de la UdL considera que "es tracta segurament d'una gran instal·lació que, de moment, podem datar d'una antiguitat no anterior a l'època romana".

Les excavacions al jaciment de Gebut s'emmarquen en el nou projecte quadriennal de recerca aprovat pel Departament de Cultura de la Generalitat “Habitar la plana. Assentaments i explotació de la vall inferior del Segre (IV-I mil·lenni)”. La campanya s'ha dut a terme amb el patrocini d'aquesta conselleria, la Universitat de Lleida i l'Ajuntament de Soses; i amb la col·laboració de l'empresa Iltirta Arqueologia S.L.