El rector demana a l'empresariat lleidatà més implicació amb la UdL

Al Govern, rebaixar el preu dels graus i dels màsters i més finançament per a la universitat

inauguraciocursUdL2015
L'acte ha tingut lloc al Saló Víctor Siurana. FOTO: UdL

Més versatilitat, pluralitat i potencialitat en les relacions universitat empresa és el que ha demanat avui en el seu discurs d'inauguració del curs acadèmic 2015/2016 el rector de la Universitat de Lleida, Roberto Fernández, a l'empresariat lleidatà.

El rector s'ha lamentat de les dificultats de relació entre la institució acadèmica i el teixit empresarial local, al qual ha demanat més implicació amb la UdL, sobretot en els àmbits de l'emprenedoria i l'ocupabilitat dels estudiants universitaris, àmbits on també ha demanat la col·laboració dels sindicats, els governs i les institucions locals.

"Em sembla significatiu i preocupant no aconseguir major confiança de les empreses de casa", ha afirmat, tot i així "encara "tenim molt camí per recórrer plegats".

Roberto Fernández, també ha demanat, en aquest cas al Govern català, que els preus dels màsters es vagin equiparant als dels graus i que els graus rebaixin el seu cost al que tenien en el curs 2010-2011. "Ara que sembla que els vents de la recuperació econòmica comencen a bufar, crec que els governs haurien de començar restituir els drets laborals i les remuneracions del professorat i del personal d'administració i serveis", ha afegit. Igualment, sense demanar cap tracte preferencial per a la UdL, ha sol·licitat "realisme perquè el suport governamental a la UdL sigui conforme a les realitats objectives amb què desenvolupa la seua tasca" per tant que es millori el finançament de les universitats.

El rector ha defensat crear un model docent, de professorat, investigador i de gestió propi, que permeti l'alumnat sortir titulat amb un segell particular de la Universitat de Lleida. En aquest sentit, ha apel·lat a la responsabilitat de la comunitat universitària per construir, dins el sistema universitari català, aquest model propi "amb una identitat acadèmica específica i socialment identificable".

Per la seua part, el secretari d'Universitats i recerca, Antoni Castellà, ha respòs afirmant que cal deixar enrere algunes de les decisions que el Govern va prendre motivades per la crisi com ara l'impacte en els sous del personal de les universitats i i la disminució dels fons que aporta a les universitats. Altres decisions, ha dit, han de mantenir-se i consolidar-se, com ara el sistema de preus per renda, així com millorar el sistema de beques d'equitat per tal que més estudiants se'n puguin beneficiar.

Castellà, que ha felicitat la UdL per la seua evolució en positiu els darrers anys, ha apostat perquè les universitats passin a ser el motor del país, en un futur on "res serà exactament el mateix", amb l'objectiu de convertir Catalunya en un país "ric, culte i equitatiu".

Al futur polític de Catalunya també s'hi ha referit, en certa manera, el president de l'Institut d'Estudis Catalans (IEC), Joandomènec Ros, durant la seua lliçó inaugural: La funció de l'Institut d'Estudis Catalans al segle XXI. El catedràtic d'Ecologia a la Universitat de Barcelona, president de l'Institut des del juny de 2013, ha afirmat que aquesta institució és un dels principals forjadors de la identitat nacional de Catalunya i dels Països catalans i que "si avui Catalunya es planteja esdevenir un estat sobirà", és en part per la tasca que desenvolupada per l'IEC.

"L'IEC és, des de la seua fundació, una estructura d'Estat" ha dit. Per tant, en una Catalunya independent, ni la funció de l'IEC com a acadèmia de la llengua, l'activitat de recerca o la pertinença a l'IEC dels seus membres no ha de canviar. "La seua activitat continuarà sent necessària per al país", ha conclòs.

Quant a les novetats del curs acadèmic, les classes del qual comencen dilluns, destacar l'inici de Veterinària, al qual s'hi ha referit Castellà tot dient que "és una gran notícia". El rector, n'havia parlat abans de començar l'acte, tot anunciant que es posaran en marxa els tres primers cursos i que les infraestructures necessàries van per bon camí, no només al campus d'ETSEA sinó també al campus universitari de Torrelameu.

El rector també va es va referir ahir al drama humà que estan patint els refugiats i va anunciar que la UdL "continuarà treballant mitjançant la seua Oficina de desenvolupament i cooperació a resoldre i mitigar, en la mesura que les nostres forces ho permetin les arrles d'aquesta tràgica situació".

L'acte d'inauguració del curs, que ha tingut lloc al Saló Víctor Siurana, ha comptat principalment amb autoritats polítiques i civils de la ciutat, membres del professorat, i algun estudiant, ja que les classes no comencen fins el proper dilluns..

Més recursos

Galeria fotogràfica