Segell d'excel·lència europeu per a la xarxa ACROSS, en què participa la UdL

En la darrera convocatòria 'Universitats Europees' del programa Erasmus+

across
Els màxims representants de les deu universitats de la xarxa ACROSS. FOTO: UdL
El consorci internacional The european university for cross-border knowledge sharing (ACROSS), integrat per la Universitat de Lleida (UdL) i nou universitats més, ha obtingut el segell d'excel·lència en la darrera convocatòria 'Universitats Europees' del programa Erasmus+ de la Unió Europea (UE), posada en marxa al 2019 per impulsar la cooperació entre institucions d'ensenyament superior.

Aquest segell suposa un reconeixement per al consorci "ja que ens afavorirà en properes convocatòries de finançament de la Unió Europea", afirma el vicerector d'Internacionalització de la UdL, Antoni Granollers.

ACROSS, liderat per la Universitat Tecnològica de Chemnitz (Alemanya), ha obtingut 85 punts dels 88 que calien per rebre finançament, tot pujant 15 punts respecte la convocatòria de 2022. El segell d'excel·lència l'obtenen les propostes que superen els 80 punts, considerades d'alta qualitat, però que per manca de pressupost no es poden finançar.

"Aquest resultat ens anima a fer els retocs necessaris perquè en la convocatòria del 2024 assolim el finançament necessari per esdevenir una universitat europea de ple dret i així poder tirar endavant nous programes formatius i de col·laboració entre els membres de la xarxa", afegeix. Són les universitats de Girona, Udine (Itàlia), Perpinyà (França), Craiova (Romania), Nova Gorica (Eslovènia), Angel Kanchev de Ruse (Bulgària), Tecnològica de Byalistok (Polònia), Acadèmia Rezekne de Tecnologia (Letònia), a més de les de Lleida i Chemnitz. Totes tenen una mida similar i estan situades prop d'una frontera.

El projecte ACROSS consta de setze tasques agrupades en quatre paquets de treball, dels quals la UdL en lidera dos: un sobre aprenentatge innovador transfronterer i un altre sobre cooperació d'aliances interfrontereres.

Pel que fa al primer, el seu objectiu és desenvolupar programes flexibles i multilingües, centrats en l'estudiantat, basats en reptes i àmplia presència STEAM (ciència, tecnologia, enginyeria, arts i matemàtiques), codissenyats amb empreses i altres institucions públiques, i amb mobilitat integrada entre els membres del consorci. El segon paquet té a veure amb la realització activitats conjuntes amb altres xarxes universitàries en el marc de la Nova Agenda Europea d'Innovació. A més, la UdL també colidera el paquet de desenvolupament informàtic del campus de l'aliança amb la Universitat de Chemnitz.

Després de la convocatòria Erasmus+ 2023, on es van seleccionar 30 consorcis dels 65 que hi optaven, actualment hi ha 50 xarxes 'Universitats Europees' que impliquen més de 430 institucions d'educació superior de 35 països, inclosos tots els estats membres de la UE, Islàndia, la República de Macedònia del Nord, Noruega, Sèrbia, Turquia, Albània, Bòsnia i Hercegovina i Montenegro.