Genètica, cristal·lografia i robòtica, a la 19a Setmana de la Ciència

Més de 800 alumnes participen als tallers organitzats per la UdL

19SetmanaCienciaUdL
Cartell de la Setmana de la Ciència 2014

Més de 800 alumnes de primària i secundària prenen part a partir d'avui en els sis tallers que la Universitat de Lleida (UdL) organitza en el marc de la 19a Setmana de la Ciència sobre temes com la genòmica, la robòtica o la cristal·lografia. Els participants -200 més que l'any passat- provenen de les escoles Frederic Godàs, Enric Farreny, Joan Maragall, Parc de l'Aigua, Ciutat Jardí, Pràctiques I i El Carme; i els instituts Joan Oró, Gili i Gaya, Maria Rubies, Ronda, Guindàvols, Terres de Ponent, La Serra, La Salle de Mollerussa, Almatà i Ciutat de Balaguer. Les diferents activitats es desenvoluparan als campus de Cappont i Agrònoms. Per primer cop, alguns dels tallers s'han obert també al professorat. Seran 41 de 35 centres d'arreu de les comarques de Ponent.

Els tallers tracten temes com ara la genètica. Extracció d'ADN: de la cuina al laboratori ofereix una introducció sobre els principis, tècniques i aplicacions de la Biotecnologia, exemplificats amb una activitat pràctica que consisteix en l'obtenció de material genètic de diferents mostres animals i vegetals. Mentre, Eines web per a l’estudi de l’estructura dels gens i dels genomes. Introducció a la navegació genòmica busca que els alumnes coneguin els recursos web disponibles i sàpiguen identificar les diferents parts d'un gen a traves de les representacions i esquemes disponibles en els navegadors.

Robòtica per la Domòtica se centra en programar un braç robotitzat per tal que pugui realitzar unes tasques determinades; i La robòtica i la programació: eines pedagògiques i aplicació a l'aula, en utilitzar aquests recursos com a context d'aprenentatge permet dinamitzar, significar i experimental. La hidratació als nostres aliments treballa conceptes com solubilitat, emulsió i gelificació. I Fem cristalls de gel amb 3D tracta de que els nens dissenyin, mitjançant un programa de disseny 3D, l'estructura cristal·lina d'un floc de neu, replicant la seua geometria bàsica, que és el polígon hexagonal.

El programa també inclou dos xerrades de la professora del Departament de Producció Vegetal i Ciència Forestal, Teresa Capell, sobre L'evolució de les plantes ha estat forçada?. Una el dia 19 a Mollerussa i l'altra, l'endemà a Balaguer. La conferència de cloenda tindrà lloc el proper 4 de desembre a l'Auditori del Centre de Cultures i anirà a càrrec del catedràtic Emèrit de cristal.lografia i mineralogia de la Universitat de Barcelona, Miguel Àngel Cuevas Diarte.

A nivell de tot Catalunya, unes 150.000 persones gaudiran de prop de 300 activitats gratuïtes entre conferències, tallers i jornades de portes obertes dins de la 19a Setmana de la Ciència, segons informa la Generalitat. L'acte inaugural, que té lloc aquest mateix dilluns, l'encapçalaran la presidenta del Parlament de Catalunya, Núria de Gispert; el conseller d'Economia i Coneixement, Andreu Mas-Colell; el director de l'FCRi, Enric Claverol; el president de l'Institut d'Estudis Catalans (IEC), Joandomènech Ros; el secretari d'Universitats i Recerca, Antoni Castellà; i el director general de Recerca, Josep M. Martorell.