Joan Viñas rep amb humilitat i emoció l'homenatge de la UdL

"Vam fer el que vam poder i, si no vam fer més, va ser perquè no en sabíem més", va dir

El qui fou rector de la Universitat de Lleida (UdL) del 2003 al 2011, Joan Viñas, va rebre ahir el reconeixement d'aquesta institució, que li ha dedicat el seu nom a l'Aula Magna de la Ciències de la Salut, on ha estat professor, cap de departament i degà. Un Viñas agraït i emocionat va manifestar humil que, amb el seu equip rectoral, “vam fer el que vam poder i, si no vam fer més, va ser perquè no en sabíem més”.

“Heu exagerat”, va afirmar el cirurgià després d’escoltar les paraules dels convidats a intervenir a l’acte i no va defugir parlar de la seva malaltia, el càncer, com una vivència que no li ha impedit la felicitat. “Estic al final de la meva vida acadèmica, i biològica”, va dir, una frase dura que l’auditori va a companyar amb un esclafit de riure, encomanat per la seua manera d’expressar-ho. Declaradament creient, va dedicar la seua intervenció a donar les gràcies a tothom, especialment al “pal de paller de casa meva”, la seua dona, l'Anna.

Per la seua part, l'actual rector de la UdL, Jaume Puy, va destacar el merescut reconeixement a la trajectòria de Viñas per la seua dedicació, ja que la UdL va créixer i es va lligar al territori amb la seua gestió: “va ser una etapa de consolidació i expansió de la Universitat”.  “Cal destacar, a més, la posada en marxa del Parc Científic i Tecnològic Agroalimentari de Lleida”, va assenyalar.

Puy va dedicar a Viñas paraules del seu llibre Com viure amb la malaltia. Des de l'experiència d'un metge malalt cristià. “Qui estima i és estimat, és feliç”, li va recordar i el va descriure com un “exemple de bonhomia” a seguir.

L’acte va comptar, a més, amb les intervencions de José Juan Fernández, traumatòleg exprofessor i exdegà de la Facultat de Medicina de la UdL; Marc Antoni Broggi, cirurgià i membre del Comitè de Bioètica de Catalunya i de la Reial Acadèmia de Medicina de Catalunya, i Anna Casanovas, actual degana de Medicina.

Tots tres van coincidir a comentar el tarannà de Viñas. D’una banda, Fernández va fer un repàs per la trajectòria professional i humana del seu company i amic, i en va destacar la seua relació amb els pacients, propera i humana. D’altra banda, Broggi va explicar que “es diu sovint d’un cirurgià que ha de tenir ulls d’àliga, cor de lleó i mà de donzella, i el Joan ho té” i ho va relacionar amb el primer principi de la bioètica, “no fer mal a l’altre”. Finalment, Casanovas va afirmar que “a partir d’ara, quan reservem l'Aula Magna Joan Viñas, portarà implícit l'agraïment per tot el que ens has donat”.

Al final de l’acte, l’esperava una sorpresa: els castellers de Lleida, que li van dedicar una actuació al vestíbul de la Facultat de Medicina, i ell, altra volta, va fer pinya com un més.

Joan Viñas va nàixer a Mataró. Ha estat degà de Medicina de la UdL del 1995 al 2001 i director del departament de Cirurgia de la mateixa Facultat del 2013 al febrer de 2019. Els seus treballs de recerca experimental i bàsica incideixen especialment en la carcinogènesi del colon i la bioètica. En l'àmbit clínic, ha estat el cap de secció de Cirurgia General de l'Hospital Universitari Arnau de Vilanova de Lleida, on també havia exercit de cap de l'àrea d'Urgències i del departament de Qualitat.

En l'àmbit cívic, el catedràtic ha estat president de la Reial Acadèmia de Medicina de Catalunya i és membre numerari del Institut d'Estudis Catalans (IEC) des de 2010. Va presidir l'associació Antisida Lleida entre els anys 1989 i 2003. Recentment, ha publicat Com viure amb la malaltia. Des de l'experiència d'un metge malalt cristià (Publicacions de l'Abadia de Montserrat, 2018).

El Govern de la Generalitat de Catalunya va concedir-li la Creu de Sant Jordi al 2018 "per la seua reconeguda trajectòria professional en l'àmbit de la salut i la contribució al sistema d'educació superior i a la recerca". La resolució també destacava que "el seu compromís sostingut en la gestió del sistema públic de salut de Catalunya li ha valgut el reconeixement del sector"

TEXT: SUI GENERIS COMUNICACIÓ CREATIVA