La Càtedra grup Vall Companys-UdL premia tres TFG 'sostenibles'

En l'acte hi participa el conseller d'Agricultura, Pesca i Alimentació d'Espanya a Nacions Unides

Premi vallcompanys
Els premiats i la tutora del TFG de Dominika Dabrowska, MJ Martín. FOTO: Càtedra Grup Vall Companys-UdL
Tres treballs de final de grau (TFG), dos, d'alumnes de la Universitat de Lleida (UdL) i un, d'un de la Rovira i Virgili (URV) han estat guardonats per la Càtedra grup vall Companys-UdL: Alimentació Sostenible. El primer premi, dotat amb 2000 euros, ha estat per Alejandro Serrano López de la URV pel TFG Development of antihypertensive protein hydrolysates from a vegetable co-product (Desenvolupament d'un hidrolitzat proteic antihipertensiu a partir d'un coproducte vegetal). L'estudi aposta per la utilització de coproductes vegetals per obtenir hidrolitzats de proteïnes que contenen pèptids antihipertensius amb l'objectiu de ser una opció i/o complement a tractaments farmacològics.

El segon, de 1000 euros, se l'ha emportat l'alumne de la UdL, Ilyass Mahdiyan Moussaoui, que en Full cycle of creating an application to optimise agricultural harvests (Cicle complet de creació d'una aplicació per optimitzar les collites agrícoles) desenvolupa una aplicació web per a agricultors que permet, entre altres, visualitzar de pronòstics del temps, dades d'estacions meteorològiques i estat de l'aigua en punts de control del Canal d'Urgell.

La tercera guardonada, Dominika Dabrowska, de la UdL, rep 500 euros per Estudio del efecto de la subnutrición materna y la suplementación con hidroxitirosol sobre el tejido óseo de la descendencia. El treball estudia els efectes de hidroxitirosol en el desenvolupament ossi dels vedells de vaques subnodrides i no subnodrides durant l'últim terç de gestació i veure si aquest si aquest compost fenòlic podria resoldre les conseqüències de la subalimentació.

Aquesta és la primera edició d'aquests premis destinats a distingir TFGs de temàtiques relacionades amb l'agricultura, la ramaderia o l'alimentació i abordades des de l'àmbit de la sostenibilitat del conjunt de la cadena agroalimentària en un entorn de bioeconomia circular.

L'acte del lliurament dels guardons, s'ha emmarcat en una Jornada on el plat fort ha estat la conferència magistral: Sistemes alimentaris sostenibles: reptes, ciència i narratives, impartida pel conseller d'Agricultura, Pesca i Alimentació de la missió permanent d'Espanya a l'Oficina de les Nacions Unides i altres organitzacions internacionals a Ginebra, Javier Sierra Andrés. En la xerrada, Sierra ha fet una anàlisi dels impactes i els reptes dels sistemes agroalimentaris i de la necessitat d'intensificar-ne la sostenibilitat a nivell mundial.

La jornada, que ha aplegat representants d'ens i empreses vinculades al sector agropecuari, agroalimentari i de la distribució (Grupo Vall Companys, Interporc, Anprogapor, Avianza, Provacuno, AECOC, IRTA, Grup de Sanejament Porcí, Foro Interalimentario, Cluster i+porc etc.), ha inclòs també una taula redona sobre sostenibilitat en la producció alimentària a càrrec dels professors de l'Escola Tècnica Superior d'Enginyeria Agroalimentària i Forestal i de Veterinària (ETSEAFiV) de la UdL, Carlos Cantero, Romi Pena i Robert Soliva.

En l'acte també han intervingut la directora de Desenvolupament de Gestió de Persones del Grup Vall Companys, Carmina Chia, el paer en cap, Fèlix Larrosa, i el rector de la UdL, Jaume Puy, que ha insistit en la importància de la sostenibilitat, també en el sector porcí, perquè encara hi ha molt per fer, ha dit.