La UdL rep catorze cartes personals de la mestra republicana Dolors Piera

Les missives, dirigides a la dona del seu cosí, van ser escrites des del seu exili a Xile

cartespiera
Un moment de la signatura del conveni. FOTO: UdL
Catorze cartes que la mestra i sindicalista republicana Dolors Piera Llobera (Puigverd d'Agramunt, 1910 – Santiago de Xile, 2002) va escriure a Dolors Sorribes, la dona del seu cosí Pau Llobera, han passat a formar part del Fons de la Universitat de Lleida (UdL) gràcies a la donació feta per la filla del Pau i la Dolors, la M. Carme Llobera Sorribes, i que avui s'ha ratificat amb la signatura d'un conveni amb el rector de UdL, Jaume Puy.

Aquesta donació permetrà aprofundir en la figura d'aquesta pionera lleidatana de la renovació educativa i el feminisme que dona nom al Centre d'Igualtat d'Oportunitats i Promoció de les Dones de la UdL, a una plaça de Lleida i una de Barcelona, un carrer de Preixens, i un carrer i una escola pública de Vilafranca del Penedès, localitat on hi exercí de mestra.

Les 14 missives manuscrites van ser redactades durant els darrers anys del seu exili a Xile, concretament des de l'1 de febrer de 1993 al 29 de juny de 2001, i estan dirigides a la seua cosina política, la Lola, amb la qual la unia una estreta relació. Aquestes cartes, dipositades a l'Arxiu i gestió de documents de la UdL i que ampliaran el Fons de l'Escola Normal de Lleida (1841-1950) de la UdL -escola on va estudiar entre 1924 i 1928- aborden temes familiars, de salut, de la nostàlgia que sentia per la casa pairal de Cal Llobera, de la mort del seu germà Josep i del seu company Pere Aznar, de la seua tasca com a mestra, així com qüestions polítiques sobre Catalunya, la democràcia, la repressió entre d'altres.

Nascuda a Puigverd d'Agramunt, filla d’un mestre catalanista i progressista, va ser una de les fundadores del pioner grup Batec, defensor de l'escola laica i divulgador de la pedagogia Freinet, així com de la Unió de Dones de Catalunya. Secretària general de la Federació Espanyola de Treballadors de l'Ensenyança (FETE-UGT), Dolors Piera, es convertí al 1937 en la primera dona regidora a l'Ajuntament de Barcelona, pel PSUC. La derrota de la República la du a l'exili a França, on va ser empresonada sis mesos a inicis de la II Guerra Mundial. En sortir de la presó, va viatjar amb el seu germà Josep fins a la República Dominicana i finalment s'instal·là a Xile per reunir-se amb amb el seu company i exdiputat durant la Segona República, Pere Aznar. Allí, on torna a fer de mestra i reprèn la seua militància feminista, hi van néixer les seues filles Núria Llibertat i Roser Catalonia.

En la darrera carta de la donació a la UdL, signada el 29 de juny de 2001, Dolors Piera hi escriu amb 90 anys: "Referent a les publicacions sobre la meva joventut professional i política només m’interessa que se’m recordi com una de moltes mestres de l’època republicana que ens esforçàvem dia a dia en millorar el nostre treball i una de les moltes dones catalanes que lluitàrem per tal de que Catalunya conservés les seves llibertats i no caigués en mans d’un franquisme que sabien seria una dictadura que duria el dol, l’exili i l’opressió al poble català".

Puy i Llobera, amb familiars i representants de la universitat. Foto: UdL

L'acte de donació, ha comptat amb la presència 'virtual' d'una de les filles de Dolors Piera, la Roser, i de la seua neta gran, Núria Sada Aznar, que s'han mostrat emocionades en recordar la Dolors, una gran persona, en paraules de M. Carme Llobera, que ha explicat que les darreres cartes que va escriure a la seua mare traspuen l'estimació i la voluntat de Dolors Piera de retornar i evocar els seus orígens i de la preocupació pel seu país. "Estic contenta -ha dit- de no haver deixat les cartes en un calaix. Donar-les a la universitat suposarà que se'n faci un bon ús".

Per la seua part, el rector, que ha agraït la generositat de Llobera, ha destacat que la lluita política que va menar Dolors Piera és molt important però la seua tasca com a docent també, sobretot per la UdL "perquè una universitat no s'entén sense docència". A l'acte també hi han assistit Lola Toldrà, (secretària general), Núria Camps (coordinadora de Compromís Social, Igualtat i Cooperació de la UdL), Ana Romero (directora del Centre Dolors Piera), Pepita Raventós (cap de servei d’Arxiu i Gestió de Documents) i les tècniques del Centre Dolors Piera.