La Universitat de Lleida en la commemoració de l'Any Joan Oró

El bioquímic lleidatà va ser investit doctor honoris causa de la UdL al 1999

any oró
Presentació de l'Any Oró. FOTO: Santi Iglesias
Al 2023 es compleixen 100 anys del naixement del bioquímic lleidatà, Joan Oró i Florensa (1923-2004), un dels científics més rellevants del segle XX que va dedicar la seua carrera a l’estudi de l'origen de la vida, i que al 1999 va ser investit doctor honoris causa de la Universitat de Lleida (UdL). La Fundació Joan Oró -en el patronat de la qual hi està representada la UdL- i el Departament de Recerca i Universitats, amb el suport de la Fundació Catalana per a la Recerca i la Innovació, han organitzat diverses activitats per commemorar aquesta efemèride "amb l'objectiu de donar a conèixer la figura de Joan Oró i Florensa, apropar al públic l’enigma sobre l’origen de la vida i la cerca en altres planetes i incentivar vocacions científiques", expliquen els organitzadors.

Entre les diverses activitats que es duran a terme durant tot l'any, destacar el cicle de conferències en col·laboració amb la Fundació La Caixa que se celebraran a Lleida i Barcelona durant el primer trimestre de 2023. Entre altres conferenciants, hi  haurà el biòleg, Antonio Lazcano, un científic de referència de l'estudi de l'origen de la vida que va conèixer personalment Joan Oró i que actualment imparteix docència a la Facultat de Ciències de la Universitat Autònoma de Mèxic. L'exposició itinerant sobre la figura del científic lleidatà confeccionada a partir de materials audiovisuals de fons del llegat Joan Oró i que, en primer lloc, es podrà veure a l'Institut d'Estudis Ilerdencs el setembre vinent. Una altra de les accions centrals de l'Any Oró serà el projecte educatiu: Missió Joan Oró, que preveu la creació d'un web on s'hi trobaran els continguts educatius, adreçats tant a alumnat com a professorat, que es creïn amb motiu d'aquesta commemoració, comissariada per l'astrònom Joan Anton Català.

Fora de Catalunya, es durà a terme un cicle de conferències organitzat per la Universitat de Houston, on Oró va fundar el Departament de Ciències Biofísiques d’aquesta universitat nordamericana, així com dos actes a Bèlgica i als Estats Units a càrrec de les delegacions del Govern català corresponents.

L'Any Oró inclou altres activitats organitzades per entitats com la Societat Astronòmica de Lleida, el Parc Astronòmic del Montsec, el Museu de l'Aigua de Lleida, els ajuntaments d'Alcanó, Torrebesses, Àger i Sant Esteve de la Sarga, l'Institut Joan Oró de Lleida i el de Martorell, l'IRBLleida, el Parc Agrobiotech, etc. Pel que fa a la UdL està tancant, entre altres, un cicle de debats sobre la figura del bioquímic lleidatà i els seus valors així com la lliçó magistral de la inauguració del proper curs acadèmic que versarà sobre la ciència de Joan Oró.

Els actes se l'Any Oró s'han presentat avui en una roda de premsa a la delegació del Govern de la Generalitat a Lleida, presidida pel conseller de Recerca i Universitats, Joaquim Nadal. El rector de la UdL, Jaume Puy, que hi ha participat, ha destacat que aquesta commemoració és una oportunitat per a reivindicar-lo no només com a lleidatà sinó com a un home universal, "perquè les seues contribucions han estat útils per a tot el món". Puy ha afegit que "talent n'hi ha a tot arreu el que falta és donar oportunitats a tot aquest talent perquè si no ho fem anem contra nosaltres mateixos", ha dit.

Joan Oró i Florensa va marcar fites històriques en l'origen de la vida al nostre planeta. Entre les seues aportacions científiques, destaca el descobriment de la síntesi de l’adenina, un maó fonamental de l’ADN i del metabolisme cel·lular en els condicions que regnaven en la Terra primitiva, així com l'assessorament a la NASA en l’anàlisi de les mostres lunars de les missions Apol·lo i els experiments de cerca de via que les naus Víking van efectuar a Mart.

TEXT: Comunicació Universitats i Recerca/Premsa UdL

MÉS INFORMACIÓ: