Les crisis no haurien d’afectar la investigació perquè "és la medicina del demà"

L'investigador Joan Comella rep el premi Alfons de Borja 2017 dels Alumni UdL

PremiAlfonsdeBorja2017UdLComella
L'acte ha tingut lloc al Saló Víctor Siurana / Foto: UdL
L'actual director de l’Institut de Recerca de la Vall d’Hebron (VHIR), Joan Comella, ha reivindicat avui en rebre el premi Alfons de Borja dels Alumni UdL que les crisis no haurien d’afectar àmbits tan importants per vèncer les malalties com la investigació, amb retallades de fins al 40% dels pressupostos, perquè “la recerca d’avui és la medicina del demà”.

Amb relació a la seva especialitat, la neurociència, l’investigador lleidatà ha explicat que el que més li atreu “ és que el nostre cervell és capaç d’analitzar-se i preguntar-se com funciona ell mateix”, i ha manifestat que “no tinc cap dubte que guanyarem la malaltia”, referint-se a l’Alzheimer, una afecció neurodegenerativa que, com el Parkinson, encara causen la mort, però que, després de molts fracassos, ja estan en camí de descobrir tractaments més efectius.

L’Associació d’Antics Alumnes i Amics de la Universitat de Lleida, Alumni UdL, ha lliurat avui el premi Alfons de Borja, màxim guardó d’aquesta entitat, a l’investigador lleidatà en biologia cel·lular Joan Comella per haver estat estudiant, professor, catedràtic i vicerector de la UdL, i en reconeixement a la seva trajectòria en els àmbits tant de la recerca activa com de la gestió de centres de referència d’abast mundial.

El rector de la UdL, Roberto Fernández, ha destacat que Joan Comella “és un paradigma de servidor públic” i un exemple “d’empresariat investigador universitari “, ja que, a més de dedicar-se a la docència i al recerca, “va entendre que calia mullar-se en la gestió”. Fernández li ha manifestat a un Joan Comella emocionat que “aquesta és casa teva” i que sempre tindrà les portes obertes a la Universitat de Lleida.

Joan Xavier Comella Carnicé, nascut el 1963 a Vilanova de Segrià, ha estat catedràtic de biologia cel·lular i histologia del Departament de Ciències Mèdiques Bàsiques de la UdL i director del Laboratori d'Investigació de l'Hospital Universitari Arnau de Vilanova de Lleida, on va constituir la unitat de recerca que va donar pas a l'Institut d'Investigació Biomèdica (IRBLleida). La seva trajectòria professional s'ha centrat en l'àmbit de la investigació bàsica en neurociències.

El premi Alfons de Borja d’enguany ha consistit en un diploma acreditatiu a Joan Comella com a membre d’honor d’Alumni UdL; l’escultura “El coneixement” de l’artista argentí Miguel Ángel González, creada especialment per a l’ocasió, i una aquarel·la del Campus de Medicina del pintor lleidatà Joaquín Ureña.

Aquest és el setè premi Alfons de Borja que l’associació atorga a persones i entitats en reconeixement de la seva trajectòria des que el 2004 va lliurar-lo a Joan Oró. Des d’aleshores l’han rebut l’expresident de la Generalitat Jordi Pujol (2006); la Fundació Vicente Ferrer (2011); l’ONG Justícia i Pau (2012); el president de GlobaLleida i de Repsol, Antoni Brufau (2015), i el piragüista i medallista olímpic Saúl Craviotto (2016). En aquest sentit, Josep Maria Moragues, president d’Alumni UdL, ha explicat que “l’associació ja compta amb 7.112 socis” i que preveu “poder continuar donant periodicitat anual al guardó”.

Text: Suigeneris Comunicació Creativa
Carregant el reproductor...