L'estudiantat demana més competències digitals i més suport al professorat universitari
Recerca de la UdL sobre la docència virtual durant el confinament, amb dos articles a 'Sustainability'
Descarregar pdfEls resultats mostren poca diversitat en les metodologies d'ensenyament, la docència virtual es va realitzar amb els mateixos paràmetres que la presencial i el paper de l'alumnat va ser de passivitat, amb poca interacció amb el personal docent, assegura l'equip de la UdL. "Si bé és cert que no va haver-hi dificultats per a seguir el curs, es va prestar poca atenció al benestar emocional dels estudiants", assenyalen les conclusions.
Per això, els investigadors i les investigadores de la UdL destaquen la necessitat de "desenvolupar l'adaptabilitat del professorat universitari a situacions imprevistes, així com una reflexió contínua sobre el model utilitzat en el procés docent mediat per les tecnologies digitals i la importància de promoure una major autonomia i autogestió". Això implicaria un canvi del rol docent, que "ha d'assumir el paper de guia, mediador i assessor per afavorir un aprenentatge autònom, crític i reflexiu", destaca del Arco.
Els alumnes més joves "mostren manca d'autonomia i capacitat d'autoregulació, així com un considerable nivell de dependència de la figura del professor". En aquest sentit, Isabel del Arco recorda que "l'ensenyament en línia implica metodologies didàctiques i planificació que van més enllà de la transposició de la classe presencial al ciberespai".
Davant la inquietud per aquest estudiantat més jove, l'equip de la UdL s'ha centrat en aquest col·lectiu per a la segona fase de la recerca realitzant qüestionaris a 896 estudiants, un 57,8% de primer curs de grau i un 42,5% de segon. Predominaven els estudis de ciències socials i humanitats (51,4%), seguits pels de ciències de la salut (31,3%) i ciències experimentals i enginyeria (17,3%). Els resultats indiquen que la percepció de l'alumnat sobre la qualitat de l'ensenyament en línia està directament associada als recursos materials proporcionats pel professorat, però també a les interaccions docent-estudiant.
Les conclusions destaquen "la necessitat que les universitats apliquin models de suport i tutoria, especialment per a l'alumnat dels primers cursos, destinats a desenvolupar competències com l'autonomia, la competència digital i l'autoregulació". En aquest sentit, la professora Isabel del Arco puntualitza que "aquest suport hauria de posar més èmfasi en l'estat emocional de l'alumne, ja que afecta a la quantitat i qualitat de les interaccions". Així, caldria "dissenyar i posar en pràctica plans d'acció de tutoria profunds", afegeix.
La càtedra DOTS també ha publicat recentment el monogràfic La juventud en época de confinamiento (Dykinson, 2020), que recull les aportacions d'un webinar sobre la situació del jovent durant l'estat d'alarma i els efectes de la pandèmia entesa com una sindèmia.
Article University teaching in times of confinement: The light and shadows of compulsory online learn