L'humanisme i les humanitats, protagonistes d'un llibre de la UdL

Els professors Ximo Company i JA Clua hi reflexionen a partir d'una conversa

portadallibre
Portada del llibre
Què entenem per humanisme? què ens ajuda a fer-nos més humans? per a què serveixen les humanitats, si ja tenim coneixements científics? són algunes de les preguntes al voltant de les quals s'articula la conversa oberta entre els catedràtics de Filologia grega i Història de l'art de la Universitat de Lleida (UdL), Josep Antoni Clua, i Ximo Company, respectivament. La propera jubilació d'aquest darrer, ha estat el denotant per recollir "el petit i modestíssim testament intel·lectual" de Company -com el qualifica ell mateix- en el llibre Humanismo. Conversaciones con Ximo Company.

Publicat per la Càtedra de Filologia grega i el Centre d'Art d'Època Moderna (CAEM) de la UdL en edició bilingüe (castellà-català), s'hi recullen les 104 preguntes que Clúa formula a Ximo Company, primordialment sobre el concepte d'humanisme, però també sobre la Universitat i la disciplina d'Història de l'art. Es tracta d'una "reflexió optimista, ara pedagògica, ara docent, i també científica, perquè sigui útil a generacions presents i futures de professors i estudiants de les Humanitats i del fet artístic en particular", ressalta Clúa en el pròleg, "en unes circumstàncies com les actuals on entreveiem la pèrdua de confiança en l'home i l'esvaïment del veritable concepte d'humanisme i la pèrdua de confiança en les ciències humanes i socials", afegeix.

"Al final, rellegides totes i cadascuna de les preguntes i les respostes corresponents s’observa un vèrtex on tot conflueix: l’Humanisme que més necessitem en aquests moments es tradueix en un desig sincer -i urgent- de créixer en humanitat. Tota la resta, ara mateix, resulta accidental i pot esperar", conclou Company.

Humanismo. Conversaciones con Ximo Company aprofundeix les reflexiones iniciades per l'historiador de l'art en l'article En favor d’un nou Humanisme, publicat al 1994 a la revista Archivo de Arte Valenciano, ara en el gènere de la conversa. El llibre inclou també un breu resum del curriculum vitae de Ximo Company, creador del gabinet analític d'obres d'art de la UdL, el CAEM, i exdirector del Museu de Belles Arts de València, entre d'altres.