Unes 400 persones el primer dia de cribratges voluntaris a la UdL

La vicerectora Montse Rué demana a Salut que vacuni el més aviat possible la comunitat universitària

cribratge 2
Les proves han començat avui al campus de Cappont / Foto: UdL

Unes 400 persones, entre estudiantat, professorat i personal d'administració i serveis de la Universitat de Lleida (UdL) han iniciat aquest dimecres el cribratge voluntari de COVID-19 que el departament de Salut de la Generalitat de Catalunya ha organitzat a les universitats catalanes. La UdL és la primera a encetar les proves, que consisteixen en un PCR mitjançant automostra de frotis nasal i un test serològic ràpid amb sang capil·lar. Al final de la jornada s'havien realitzat 393 PCRs i 389 serologies.

L'objectiu és detectar persones asimptomàtiques o amb símptomes lleus, sobretot en les franges d'edat amb més incidència, que són els menors de 30 anys, ha explicat la gerent de la Regió Sanitària Lleida, Divina Farreny. A nivell de Catalunya, Salut pretén arribar amb aquesta campanya a 230.000 membres de totes les universitats catalanes.

Fins ara, més d'un miler de membres de la UdL ja s'han inscrit als cribratges que continuaran demà i els propers dies 14, 15, 21 i 22 d'abril en els diferents campus, ha anunciat la vicerectora d'Estudiants i Ocupabilitat, Montse Rué, que ha insistit en l'interès de la Universitat a recuperar la presencialitat al 100% el proper curs acadèmic.

En aquest sentit, Rué ha agraït la iniciativa dels cribratges per seguir avançant en la contenció de la pandèmia, però ha reclamat a Salut la necessitat que es vacuni el més aviat possible els universitaris i les universitàries, ja que "també som comunitat educativa".

La vicerectora ha explicat que des d'inici d'aquest curs 2020-2021, la UdL ha registrat 250 casos declarats de COVID-19, 700 persones han hagut de ser confinades, així com un 10% dels grups de classe. Quant a la incidència de la malaltia entre l'estudiantat de UdL, la vicerectora ha afirmat que està sent lleugerament més baixa que la de la regió sanitària de Lleida. "Això demostra que la Universitat és segura i que les mesures que s'han pres estan funcionant", ha destacat.

D'altra banda, Rué ha agraït als estudiants de la UdL la seua implicació en aquesta campanya de cribratges tant en l'organització com en la difusió de la mateixa. "Tenim un estudiantat modèlic, que ha estat al peu de canó durant la Setmana santa, i que al cap i la fi són el motiu de ser de la Universitat", ha dit.

Per la seua part, la vicecoordinadora del Consell de l'Estudiantat de l'Escola Politècnica Superior de la UdL, Maria Navarro, ha volgut fer una crida als seus companys i companyes perquè es facin les proves durant aquests dies.

A la Universitat de Lleida, prop d'11.000 persones podrien inscriure's al cribratge: més de 9.000 estudiants de grau i màster, 700 de doctorat, 1.200 membres del personal docent i investigador i uns 500 del d'administració i serveis. Cada dia de cribatge es poden fer fins a 540 PCR's. La condició per apuntar-se és no haver passat la COVID-19 ni tenir símptomes de la malaltia. Tampoc poden fer-se les proves aquelles persones que ja n'estan vacunades, encara que només hagin rebut la primera dosi.

També cal tenir en compte l'alumnat d'altres universitats. Estudiantat lleidatà d'altres centres es pot inscriure i fer-les a la UdL. De la mateixa manera, l'alumnat que per la seua programació acadèmica no hagi de ser a Lleida en aquestes dates, pot fer les proves en altres campus universitaris.