Núria Carretero, primera dona a rebre el premi d'Alumni UdL

L'enginyera informàtica afirma que les màquines no podran superar mai les persones

PremiAlfonsdeBorjaUdL2018
L'acte va tenir lloc al Saló Víctor Siurana. FOTO: UdL
Núria Carretero, exalumna de l’Escola Politècnica Superior de la Universitat de Lleida (UdL) i actual cap de Gestió de Projectes Tecnològics d’Investigacions Clíniques de la multinacional Roche, ha afirmat avui que “les màquines no podran superar mai les persones perquè hi ha coses que no podran fer: innovar, ser creatives, imaginar nous dissenys o prendre responsabilitats”.

Carretero, que ha estat la primera dona a rebre el premi Alfons de Borja d'Alumni UdL (l'associació d'antics alumnes i amics de la UdL), ha manifestat que “d’Intel·ligència Artificial (AI) se’n parla molt, però se la coneix poc”. Després d’explicar diferents exemples de la integració de l’AI en el nostre dia a dia, ha reivindicat la figura dels informàtics com a “estrategues del futur” ja que cada cop més s’integren en camps ben diferents i en possibiliten l’evolució, i la interacció home-màquina.

Aquesta informàtica, que és una de les cinc noies d’entre 132 alumnes de la primera promoció d’enginyeria informàtica de la UdL, ha assegurat que a les màquines no se’ls ha de tenir por perquè ajudaran al fet que els humans siguem molt millors”. “La IA s’ha de considerar com una segona revolució industrial, amb la diferència que tot va molt ràpid i que tot s’ha democratitzat”, ha afegit.

Altrament, el rector de la UdL, Roberto Fernández, que un cop més ha reivindicat una llei de mecenatge, ha felicitat Alumni UdL pel seu “paper clau en la vinculació entre la societat i la universitat” i ha convidat Núria Carretero a ser “ambaixadora de la UdL al món”, tot destacant-ne que és un exemple “de la gran revolució femenina, en què encara queden moltes coses per fer”. Roberto Fernández, que ha volgut puntualitzar que la intel·ligència de les màquines no és comparable a la humana, entre altres coses, per la falta de criteri moral, ha afirmat que la UdL hauria de ser capaç de “construir un model propi d’universitat basat en la personalització dels estudis”.

Per la seua part, el president d’Alumni UdL, Josep Maria Moragues, ha destacat el creixement de l’associació, que “ja compta amb més de 8.100 socis”, gairebé mil més que l’any passat en aquestes dates, i ha lloat els mèrits de la premiada, de qui n’ha reconegut la valentia de “ser una de les primeres dones en aquests estudis d’àmbit tecnològic a Lleida”.

El premi Alfons de Borja, que enguany arriba a la seva vuitena edició, consisteix en l’escultura El coneixement de l’artista argentí Miguel Ángel González i una aquarel·la del pintor lleidatà Joaquim Ureña. Des del 2004, primer any que es va lliurar a Joan Oró per la seva trajectòria, l’han rebut quatre homes més, l’últim, l'investigador Joan Comella el 2017; dos institucions, la Fundació Vicente Ferrer (2011) i l’ONG Justícia i Pau (2012), i una dona, Núria Carretero.

TEXT: SUI GENERIS COMUNICACIÓ CREATIVA