Olaran: "Occident està destrossant l'essència de la humanitat"

El missioner inaugura les Jornades sobre Àfrica reivindicant el continent

olaranUdL
Ángel Olaran. FOTO: UdL

"Estem destrossant l'arrel de la societat, l'essència de la humanitat, que sí que té Àfrica i la seua gent". Així s'expressava el missioner Ángel Olaran durant la inauguració de les V Jornades Visions del món africà que tenen lloc avui i demà a la Universitat de Lleida (UdL) organitzades per la seua unitat de Desenvolupament i Cooperació.

El missioner, que demà serà investit doctor honoris causa de la UdL, ha reivindicat i agraït "l'acollida, la senzillesa i el somriure" que des de fa 45 anys -20 a Tanzània i 25 a Etiòpia- li dona Àfrica, "les coses que més valor tenen", ha insistit. I ha donat el seu més profund condol a la societat de l'Estat espanyol per haver perdut tot això.

Olaran, ha criticat amb duresa el neocolonialisme que per part d'Occident i d'institucions com el Fons Monetari Internacional i el Banc Mundial pateix Àfrica, així com als líders polítics africans que perpetuen el sistema colonial. Per contra, ha posat en valor els canvis que s'estan produint a les societats africanes, gràcies als joves i a les dones, unes experiències que s'estan duent a terme que "ben bé podrien ser copiades pels països del nord".

Per la seua part, el rector de la UdL, Roberto Fernández, ha puntualitzat que malgrat els efectes devastadors del colonialisme i el neocolonialisme no es pot eximir de responsabilitat les pròpies societats africanes i els seus dirigents. El rector ha animat els estudiants a polititzar-se, però sempre des del coneixement científic que els aportarà la Universitat per treballar pels drets humans i el progrés social.

Les V Jornades Visions d'Àfrica estan dedicades enguany als països de l'Est del continent, una de les zones més castigades al món pels conflictes i l'espoliació de recursos, ha explicat el professor Albert Roca, que moderava la primera de les taules redones de la trobada, on hi han participat investigadors de les universitats de Barcelona i Autònoma de Madrid: Firmin Dusabe, Berta Mendiguren i Mbuyi Kabunda.

Continuen aquesta tarda amb experiències de cooperació internacional dutes a terme per estudiants de la UdL, la Politècnica de Catalunya i la Miguel Hernández d'Elx a Rwanda i Etiòpia, entre altres indrets. Demà, la sessió està dedicada a Somàlia, Djibuti, Eritrea i Etiòpia.