PirosLife Educatiu sobre l’ós bru arriba a 3.000 alumnes del Pirineu

Professors de la UdL coordinen l'elaboració dels materials pedagògics

PirosLifeUdL
Caramelles i cadells / Foto: Generalitat de Catalunya

Prop de 3.000 alumnes d'educació infantil i primària de les 36 escoles del Pallars Jussà, el Pallars Sobirà, l'Alta Ribagorça i la Val d'Aran podran participar al projecte PirosLife Educatiu sobre l'ós bru dels Pirineus. El grup de treball, coordinat pels professors de la Universitat de Lleida (UdL) Sofia Isus i Manel  Ibáñez, s'ha reunit avui a Sort, a les portes de la celebració, demà, del Dia Mundial de l'Educació Ambiental, per presentar els materials educatius relacionats amb aquest plantígrad, que estaran disponibles als centres de recursos pedagògics.

La proposta se centra en Els tresors de l’ós bru, que inclou contes, cançons i tot tipus d'activitats al voltant de l'hàbitat de l'ós, el comportament de la fauna salvatge i la seua relació amb la societat, que inclouen treball a l'aula i sortides al bosc, com ara Parem l'orella o Quin nas més fi. Es presentarà a la Casa de l'Ós, a Isil, el proper 13 de febrer coincidint amb la primera jornada de formació sobre l'ós bru per als  mestres de les comarques pallareses. Els materials, desenvolupats per membres del grup de recerca Competecs de la UdL i professionals dels centres de recursos pedagògics i altres entitats de les comarques implicades, s'adrecen a alumnes de 3 a 7 anys, i de 8 a 11 anys.

El projecte PirosLife Educatiu, dotat amb prop de 110.000€, també té previst organitzar la primera edició de l'acció Posa nom a l'ós, en la què participarà l'alumnat de les escoles del Pallars Jussà i del Pallars Sobirà. Aquesta proposta és la continuació de la iniciada per la Casa de l'Ós Bru dels Pirineus per anar "batejant" als nous cadells. En aquesta ocasió seran quatre exemplars de plantígrad els que rebran un nom a escollir entre els alumnes pallaresos.

La part educativa del projecte PirosLife té per objectiu principal fomentar que els nens i nenes desenvolupin l'esperit crític i la sensibilitat vers la natura i siguin els educadors dels pares. La proposta s'estructura en quatre grans àmbits: l'ós bru, l'habitat pirinenc, espai compartit, i cultural i patrimoni, destinats a fomentar el respecte al medi ambient, l'ecologia o la conservació del patrimoni natural.

El projecte PirosLife, que es va iniciar el 2014 i que finalitzarà el 2018, està coordinat per la Generalitat de Catalunya i compta com a socis amb el Conselh Generau d'Aran, amb competències sobre fauna protegida i amb experiència gestora de l'ós bru des del 2000; Forestal Catalana, que hi aporta la gestió econòmica; la Universitat de Lleida, que s'ocupa de la part educativa, i la Fundación Oso Pardo, amb una llarga trajectòria amb temes de l'ós al Cantàbric i encarregada de fer-ne el seguiment.

Text: Sui Generis Comunicació Creativa / Oficina de Premsa UdL