Quatre universitats catalanes posen els ulls sobre Àfrica

Dedicades a l'espoli del continent, 'Visions del món africà', comencen demà a la UdL

KabundaUdL
Mbuyi Kabunda. FOTO: Universitat del País Basc

Després de vuit edicions de l'organització conjunta de les jornades "Visions d'Amèrica Llatina", les universitats de Lleida, Girona, Rovira i Virgili i Pompeu Fabra llencen el projecte "Visions del Món Africà", que en aquesta primera edició se centraran en l'espoliació dels recursos del continent i dels processos de resistència locals.

Les jornades, coordinades a la UdL per l'Oficina de Desenvolupament i Cooperació, s'inicien demà amb una doble sessió: una, sobre la 'maledicció de les riqueses africanes, a càrrec del professor d’Història d’Àfrica a la Universitat de Barcelona i impulsor del Centre d’Estudis Africans (CEA), Ferran Iniesta, i una altra, sobre la conservació, l'accés als recursos naturals i el control de la terra, impartida per Eduard Gargallo, investigador del Centre d’Estudis Africans i de l’Institut Universitari de Lisboa.

El proper dia 8, "Visions del món africà", comptarà amb la presència de Mbuyi Kabunda, membre del l'Observatori de la realitat de les societats africanes de la Universitat Autònoma de Madrid i de l'Insitut Internacional dels dels Drets Humans d’Estrasburg, que parlarà sobre les bases de l'espoli i les dificultats per canviar aquestes relacions de desigualtat. Tancarà les jornades, el professor de la UdL i director de la revista Studia Africana, Albert Roca, que centrarà la seua ponència en el saqueig, l'oblit i la vigència de les tecnologies africanes.

Segons el centre de Recursos Africanistes d'Euskadi, s'estima que Àfrica posseeix el 30% de les reserves mundials de minerals. Van des del 20% de l'urani, el 50% de l'or i els diamants, fiins al el 80% del coltan, o el 8% del petroli. Tot i així, només el 10% dels beneficis de l'extracció dels recursos naturals es queda al continent.

Winnie Byanyima, directora executiva d'Intermon Oxfam, alertava en una reunió amb líder mundials l'octubre passat que aquesta situació no millora. "La maledicció que pateix Àfrica sobre els seus recursos naturals mai ha estat tan cruel com ho està sent ara i, amb els nous descobriments de jaciments minerals que es produeixen cada dia, resulta especialment crucial abordar aquest problema. Aquests nous i importants descobriments podrien significar desenes de milers de milions de dòlars en impostos que podrien ser destinats a finançar escoles i hospitals, però només si aquestes riqueses es queden a l'Àfrica. En massa ocasions han acabat a Zuric en lloc de a Zàmbia, o a Londres i no a Libèria "