Recerca en femení a l'etapa preuniversitària

Les noies guanyen 25 de les 31 distincions de la UdL per a Batxillerat i CFGS

Esther Vargas CC BY-SA 2.0
Les xarxes socials centren un dels treballs premiats/ Foto: Esther Vargas (CC BY-SA 2.0)

Les noies han establert un nou rècord als Premis a Treballs de Recerca per a estudiantat de batxillerat i cicles formatius de grau superior (CFGS) que atorga la Universitat de Lleida (UdL), aconseguint 25 de les 31 distincions atorgades: 11 dels 15 premis (4 per a nois) i 14 de les 16 mencions (dos per a nois). Els impostos que graven els divorcis, l'ètica i la sostenibilitat en les empreses del sector tèxtil, les xarxes socials, les pseudociències, l'acollida de persones refugiades i els insectes com a font de proteïna per a l'alimentació humana són alguns dels temes dels treballs guardonats.

En aquesta 18a edició, el jurat ha reconegut 31 estudis, entre premis (15) i mencions (16), d'un total de 139 presentats des de 43 centres d'arreu de Catalunya (31 de Lleida, 8 de Barcelona, 3 de Tarragona i 1 de Girona).  Convocats pel vicerectorat d'Estudiants i Ocupabilitat amb el suport del Consell Social, aquests guardons s'estructuren en 9 àrees: salut i nutrició; juridicoeconòmica i turisme; educació, psicologia i treball social; tecnològica; agroalimentària, veterinària i forestal; arts i humanitats; gènere; cooperació i desenvolupament; i acció climàtica (estrenada l’any passat).

L'àrea que desperta més interès de l’estudiantat preuniversitari és la de salut i nutrició, amb un total de 33 treballs de recerca presentats. La segueixen els àmbits d'humanitats, amb 24; tecnologia, amb 21 projectes a concurs; i l'agroalimentari, veterinari i forestal, amb 20 treballs i un gran creixement enguany, passant del 6,22% al 14,39% del total. Precisament aquest àmbit ha estat, juntament amb els de tecnologia i el de salut i nutrició, el més premiat, amb dos premis i tres mencions.

Els centres que han presentat més treballs a aquesta convocatòria de la UdL són l'Institut Màrius Torres (14), l'Institut Manel de Montsuar (13) i el Col·legi Episcopal Mare de Déu de l'Acadèmia (11); tots ells de la capital del Segrià. Els que han rebut més distincions són el Col·legi Claver- Jesuïtes Lleida, amb 5 (3 premis i dos mencions); el Col·legi Episcopal, amb 4 (3 premis i 1 menció); i l'Institut Guindàvols, amb 2 premis i una menció.

L'estudiantat guanyador obté la matrícula gratuïta al primer curs d'un grau als centres propis de la UdL, a més d'un ajut de 200 euros. L'alumnat que no es matriculi a la Universitat de Lleida i el que ha obtingut menció rebrà un diploma. També s'atorguen sengles premis de 200 euros al professorat que tutora els treballs i als seus respectius centres, així com a les tutores i tutors de la UdL del Projecte Itinera.

Els Premis a Treballs de Recerca de Batxillerat i CFGS de la UdL es lliuraran un acte a començament del curs 2021-2022, sempre que la situació sanitària ho permeti.

RELACIÓ DE PREMIS

Judith Shan Masip Capdevila (Col·legi Episcopal) – Development of a gas monitoring system based on the internet of things

Laura Garcia Llorens (Col·legi Episcopal) - Creació d'un itinerari botànic

Albert Ricart (Institut de Pont de Suert) - L'erosió a l'Alta Ribagorça

Andrea Castañeda Alennikova (INS Màrius Torres) - Estrellas sobre el mar: la poesía como crónica del viaje de Agnia Bartó a la Guerra de España

Júlia Prados Solà (Col·legi Claver) - No és Hollywood, és Màfia

Chaimaa Abouchi (Institut Guindàvols) - La ferida, a la deriva d'un ritual

Ariadna Garreta Llevot (Col·legi Episcopal) - The gitanos of La Mariola (The Gypsies in Lleida)

Irene Llobera Querol (INS Joan Oró) - Espantats de les matemàtiques

Kaoutar Mhirou (Institut Guindàvols) - Acomiadant Cupidell

Àlex Tomàs Aldavert (Col·legi Claver) - L'ètica i la sostenibilitat en les empreses del sector tèxtil

Catalin Alex Spaimoc (Institut Joan Solà, Torrefarrera) - Fiscalidad del divorcio. El IRPF

Ares Escolà Barragán (INS Samuel Gili i Gaya) - L'oïda absoluta: de la percepció a la cognició

Pau Carol i Adroher (Institut Josep Brugulat, Banyoles) - Que no pari el joc. Fem que l'esport sigui una experiència saludable, positiva i perdurable per als joves

Neus Fernández Valls (INS Ronda) - Com ens connecten les xarxes socials?

Maria Minguella Torra (Col·legi Claver) - Construcció d'una bioimpressora 3D

RELACIÓ DE MENCIONS

Àngela Ciutat Camps (INS Màrius Torres) - Efecte de la massa en el consum enèrgetic d'un vehicle elèctric

Ivette Zazurca Mur (INS Ronda) - Vitis Vinifera

Eva Pastor Lapieza (INS Manuel de Montsuar) - Aguanten més les flors si al gerro hi posem una aspirina?

Martí Llobera Miquel (Col·legi Claver) - L’aliment del futur: Els insectes com a font de proteïna sostenible per l’alimentació humana

Aina Vallejo Cases (INS Ciutat de Balaguer) - Estne lingua Latina mortua an viva?

Anna Pau Nus (INS Hug Roger III, Sort) - Catalunya il·luminada gràcies a la Vall Fosca

Andrea Chávarri Espejo (INS Manuel de Montsuar) - Casa nostra és casa vostra

Clara Monràs Grau (Súnion , Barcelona) - Tenen els esquerrans les mateixes capacitats que els dretans?

Nasira Erguin Moran (INS Hug Roger III, Sort) - Allà on siguis

Júlia López García (INS Màrius Torres) - Rugbi en clau de Dona

Marta Blanco Barberà (Col·legi Mirasan) - Les pseudociències: Tot el que no coneixem és pseudociència?

Anna Talarn Navés (Institut La Serra, Mollerussa)- Pantalles i visió ocular. Els efectes nocius dels dispositius electrònics

Silvia Jover Garrido (Col·legi Claver) - Resistència bacteriana: passat, present i futur

Belén Vicente Cebrián (Institut Guindàvols) - Estudi astrofísic del Sol

Maria Azcona Garcia (INS Ronda) - Geometria per crear cinema