Sebastià Serrano situa el llenguatge com a origen de la ciència

Per al nou doctor honoris causa la interdisciplinarietat és el camí per preservar la vida humana

Sebastià Serrano fent la seua intervenció. FOTO: UdL
"Totes les disciplines que coneixem venen del llenguatge, foren generades a través d'ell i totes hi tenen a veure, des de la lingüística fins a la física". Així ho ha expressat el lingüista, Sebastià Serrano, en el seu discurs d'investidura com a nou doctor honoris causa de la Universitat de Lleida (UdL). El catedràtic emèrit de la Universitat de Barcelona (UB) ha fet un elogi del llenguatge, "una obra mestra", situant-lo com a origen de la ciència i al mateix temps com el seu eix vertebrador i el del "llarg i meravellós camí evolutiu de l'Univers".

En el seu discurs, el nou doctor honoris causa ha desgranat, tot intercalant anècdotes, el rol del llenguatge en el naixement i l'evolució de les diferents ciències i les aportacions d'aquestes al llenguatge. Des de la filosofia fins a la biologia molecular i la neurologia cognitiva, passant per la matemàtica, la física i la química. Serrano s'ha mostrat satisfet que la interdisciplinarietat generada pel llenguatge hagi dut a crear el vertader pont entre les ciències i l'art i les humanitats. "Hem entrat en un període històric de convergència científica -ha dit- que ens ha de permetre avançar i, al cap i a la fi, construir el camí per a la preservació de la vida humana i del llenguatge i les llengües que ha fet emergir sobre la Terra".

Nascut a Bellvís (Lleida), Serrano fou el creador del primer departament de Lingüística a l'Estat, a la UB, tot iniciant-hi els estudis de Lingüística  Matemàtica, Semiòtica i Semàntica. Creu Sant Jordi a l'any 2003, ha publicat nombrosos estudis sobre semiòtica, lingüística, poètica, filosofia, teoria de la ciència i sobretot teoria de la comunicació. Actualment treballa en espais del coneixement relacionats amb el talent, la creativitat, la felicitat i el benestar des d’una perspectiva interdisciplinar.

La lliçó magistral del nou doctor honoris causa ha anat precedida de la laudatio del catedràtic de la UdL, Javier Terrado, el seu padrí en la cerimònia. Terrado ha destacat"la solidesa científica, la capacitat de comunicar coneixements i de crear estructures que permeten enfortir la xarxa universal del coneixement" de Serrano, a més de la seua contribució a la restauració de la Universitat de Lleida. Per la seua part la degana de la Facultat de Lletres, Isabel Santaulària, n'ha ressaltat que hagi estat un "mestre de tantes generacions que han après d'ell a estimar el llenguatge".

Finalment, el rector de la UdL, Jaume Puy, ha destacat de Serrano, "un professor en majúscules", la seua positivitat, esforç i voluntat d'anar més lluny malgrat les dificultats que patí en la seua infantesa, tot afirmant que no podem deixar enrere persones amb talent a causa del seu origen social o geogràfic. És per això que "és un objectiu de la UdL oferir oportunitat al jovent del territori per accedir a estudis superiors sense necessitat de desarrelar-se", ha dit.

La universitat pública també ha de jugar un paper cabdal a l'hora de posar límits a alguns avenços tecnològics amb no massa bones intencions que augmenten les desigualtats, l'única salvaguarda per als quals és "un entorn d'inspiració humanística i de promoció pública", ha conclòs Puy.