Associacions estudiantils amb perspectiva de gènere

Guia de la UdL perquè la tinguin en compte per funcionar i organitzar festes

calendaridonesUdL2020
També s'han editat cinc versions d'un calendari / FOTO: UdL
El Centre d'Igualtat d'Oportunitats i Promoció de les Dones Dolors Piera de la Universitat de Lleida (UdL) ha editat una guia perquè les associacions estudiantils puguin auto-avaluar la perspectiva de gènere en la seua organització i les activitats que programen. El document vol afavorir unes festes universitàries no sexistes oferint a l'alumnat diferents estratègies perquè les tinguin en compte en el moment de dur-les a terme. Actualment, a la UdL hi ha registrades vuit associacions estudiantils.

La Guia d'autodiagnosi de gènere per a grups i associacions universitàries té dos parts diferenciades. En la primera, hi ha una eina tipus enquesta per als col·lectius, amb la qual podran revisar el seu dia a dia, com s'organitzen des de la perspectiva de gènere i feminista i si estan normalitzant certes conductes o actituds. En la segona es donen orientacions pràctiques per tal de superar els biaixos que es puguin haver detectat en l'autodiagnosi, i per a planificar, gestionar i avaluar les activitats i festes que duguin a terme en el si de la universitat, com ara la Festa Major de l'estudiantat o l'Agrònom de Ferro.

Un cop han fet arribar el document als diferents grups, les tècniques del Centre Dolors Piera els oferiran una sessió de formació de tres hores per aclarir dubtes de com aplicar-lo. "La guia forma part d'un projecte més ampli que busca garantir unes festes lliures de masclisme i LGBTIfòbies, que inclourà un Protocol específic d'actuació que permetrà donar resposta immediata a qualsevol agressió produïda en contextos festius i que complementaria (no substituiria) al Protocol marc de la UdL", explica la tècnica Yolanda Bardina.

D'altra banda, el Centre Dolors Piera ha editat amb la col·laboració d'Edicions i Publicacions de la UdL uns calendaris de butxaca per a aquest 2020 dissenyats per la María Murnau, coneguda amb el pseudònim Feminista Ilustrada. Pretenen conscienciar sobre les situacions de desigualtat de gènere que es donen en el context universitari, com ara la invisibilitat dels referents femenins i de les seues aportacions als sabers acadèmics, les dificultats en la promoció de la carrera professional o les violències de gènere.

En total, són 5 propostes de les que s'han imprès 2.500 exemplars, distribuïts per tots els centres de la Universitat de Lleida. Aquests calendaris també s'emmarquen en les accions de sensibilització previstes en el desplegament del Pacte d'Estat contra la Violència de Gènere a la UdL per a l'any 2019.

MÉS INFORMACIÓ:

Guia d'autodiagnosi de gènere per a grups i associacions universitàries