'Teletreball, dones i ocupació', jornada virtual per commemorar el 8 de març

Els efectes de la COVID-19 en les dones i la llei de violència masclista, en altres activitats de la UdL

Piera
Foto: TU Lankide (CC BY-NC-ND 2.0)
L'impacte del teletreball des d'una perspectiva de gènere és el tema central de la jornada que el Centre Dolors Piera d'igualtat d'oportunitats i promoció de les dones de la Universitat de Lleida (UdL) ha organitzat per commemorar el 8 de març, Dia internacional de les dones.

"Teletreball, dones i ocupació", que tindrà lloc dimecres 10 de març en format virtual, pretén analitzar si aquesta modalitat de treballar afavoreix o dificulta la igualtat, quins són els seus avantatges i inconvenients, tot presentant al mateix temps un seguit de bones pràctiques.

La jornada, finançada per l'Institut estatal de la Dona i oberta a tothom, es retransmetrà en directe pel canal streaming de la UdL. Les persones participants disposaran d'un espai per poder traslladar preguntes o reflexions a les ponents participants, professores d'universitats catalanes i espanyoles, així com representants de la patronal i els sindicats.

Lourdes Mella Méndez (Universitat de Santiago de Compostel·la) obrirà la jornada amb una conferència sobre la bretxa digital en les professions digitalitzades i el teletreball, a la qual seguiran intervencions sobre: teletreball i conciliació, teletreball i desconnexió digital amb perspectiva d'equitat de gènere en salut, teletreball, gènere i negociació col·lectiva sindical, a càrrec de professores universitàries. La jornada finalitzarà amb taula sobre experiències i bones pràctiques amb la responsable d'igualtat a la CEOE, Olimpia del Águila, i Cristina Torre, representant del sindicat CCOO.

Segons l'enquesta de població activa (EPA) del quart trimestre del 2020, un 9,95% de les persones ocupades van estar teletreballant més de la meitat dels dies d'aquest període. Tot i ser un percentatge menor al del trimestre anterior 10,30%, aquesta xifra duplica la mitjana de 2019, quan només el 4,81% exercia la seua activitat des de casa.

"En aquest context on sembla que es mantindrà en certa mesura aquesta modalitat de treball, i després de mesos d’adaptació per part d’organitzacions i persones treballadores, es fa necessari establir uns acords que permetin assegurar unes condicions òptimes per unes i altres, tot adoptant una perspectiva de gènere que recordi que els drets en igualtat de gènere no poden veure’s afectats", expliquen des del Centre Dolors Piera.

D'altra banda, "Els efectes de la COVID-19 sobre les dones. El paper de les Nacions Unides i de la Unió Europea" és el seminari en línia organitzat pel departament de Dret Públic de la UdL per commemorar el 8 de març. Presentat i moderat pel catedràtic de Dret internacional públic i relacions internacionals , Antoni Blanc, hi intervindran les professores de la UdL, Eimys Ortiz i Déborah Presta, que abordaran com des de la Unió Europea i de Nacions Unides, respectivament, s'ha volgut donar resposta als efectes de la pandèmia en termes d'igualtat. El seminari, que tindrà lloc dimarts 9 de març a les 12 del migdia, "vol donar visibilitat al paper d'ambdós organitzacions internacionals en la lluita contra la vulneració de drets de les dones i per la igualtat de gènere", expliquen les organitzadores.

Les activitats per commemorar el Dia internacional de les dones continuaran el dia 24 de març, amb la conferència organitzada pel Centre Dolors Piera: En què afecta la nova llei de violència masclista a les universitats?, que anirà a càrrec d'Anna Berga, presidenta de la Comissió dona i ciència del Consell Interuniversitari de Catalunya.

La Universitat de Lleida, com ja és habitual, ha participat avui en l'acte institucional de commemoració del Dia internacional de les dones a Lleida, que ha tingut lloc a la Plaça Blas Infante. A més de la presència de la coordinadora de Compromís Social, Igualtat i Cooperació, Núria Camps, la UdL hi ha participat la professora de l'EPS i membre de l'Associació de Dones Investigadores i Tecnòlogues, Rosa Gil, que ha llegit un text sobre la necessitat d'incorporar talent femení associat amb el desenvolupament tecnològic, "per construir una societat més humana i on tots hi capiguem amb les nostres mancances i virtuts". A l'acte hi han assistit representants de les diferents institucions convocants: Paeria, Diputació, Consell Comarcal del Segrià, Generalitat, Govern de l'Estat així com dels cossos i forces de seguretat locals, de Catalunya i l'Estat.