La UdL desenvolupa una aplicació per gestionar els drets d'autor a Internet

El projecte CopyrightLY, entre els 18 seleccionats en un programa finançat per la Comissió Europea

ontochain
Primera reunió del programa ONTOCHAIN, amb Roberto Garcia / Foto: Twitter ONTOCHAIN

Investigadores i investigadors de la Universitat de Lleida (UdL) estan desenvolupant una aplicació descentralitzada per facilitar la gestió dels drets d'autor a les xarxes socials. El projecte CopyrightLY, encapçalat per membres del grup de recerca en Interacció Persona-Ordinador i Integració de Dades (GRIHO) de la UdL, és un dels 18 seleccionats entre 137 propostes presentades al programa ONTOCHAIN, finançat per la Comissió Europea amb 4,2 milions d'euros en el marc de la iniciativa Next Generation Internet (NGI).

L'objectiu del programa és desenvolupar solucions de gestió segura i transparent del coneixement en dominis d'alt impacte, com ara la salut en línia (eHealth), el govern electrònic (eGovernment), l'educació online (eEducation) o el comerç electrònic (eCommerce) per tal d'aconseguir un intercanvi d'informació fiable. Només un 13% de les iniciatives ha passat el primer sedàs –tres a tot l'Estat espanyol- i a la fase final de premis de recerca tan sols en quedaran 6.

El projecte CopyrightLY de la UdL busca posar en marxa un mecanisme que faciliti associar els autors a les seues creacions en xarxes socials, proporcionant noves formes perquè monetitzin els seus continguts, des de llicències de reutilització mitjançant contractes intel·ligents fins a un tipus especial de criptomoneda, els Tokens No-Fungibles (NFTs), que actualment ja s'utilitzen sobre obres d'art, articles periodístics o fins i tot piulades de Twitter.  També facilitaria als consumidors maneres de verificar l'autoria que volen reutilitzar i les condicions sota les quals està disponible.

"Els drets d'autors són els mateixos tant per un llibre en paper com a les xarxes, però en el darrer cas són més complicats de gestionar per la facilitat que hi ha per accedir i copiar els continguts", explica el professor i investigador de l'Escola Politècnica Superior de la UdL, Roberto Garcia. "Les tecnologies de cadenes de blocs (blockchain), a banda de les criptomonedes, es poden fer servir per realitzar un seguiment de qui diu ser l'autor d'un contingut i les evidències sobre l'autoria que aporta. Tot queda registrat i ja no es pot esborrar ni modificar", afegeix.

El GRIHO, amb la col·laboració de la professora de la Facultat de Dret, Economia i Turisme de la UdL Ana Cediel, treballa en aquesta aplicació descentralitzada tant des de la vessant tecnològica com la legal. L'objectiu és poder fer servir aquest coneixement en el món digital per a poder descriure de manera clara quins són els drets d'autor que s'estan transferint per una obra particular.

"Això és particularment rellevant quan parlem a escala global ja que aquestes transaccions no tenen barreres geogràfiques. Cal tenir representats aquests drets en un format que sigui ‘interoperable’, comprensible pels sistemes informàtics i també les persones, al marge del seu context territorial", destaca Garcia.

MÉS INFORMACIÓ:

Projecte Copyrightly