Les excavacions al Gebut treuen a la llum vestigis preibèrics

El poblat estava habitat a l'Edat del Ferro, segles abans del què es pensava

poblatGebutUdL2017
L'estança per a decantació d'oli. FOTO: UdL
La primera campanya d'excavacions arqueològiques al poblat del Gebut (terme municipal de Soses) des dels inicials als anys 40 "ha sobrepassat les expectatives". Així ho ha afirmat el director dels treballs, el professor de la Universitat de Lleida (UdL), Joan López, que ha explicat que els vestigis preibèrics trobats demostren que estava habitat almenys abans del segle VII abans de Crist i no a partir dels segles V-IV, com es calculava inicialment.

L'excavació, que estan duent a terme més d'una vintena d'arqueòlegs i estudiants des del passat 18 de juliol i fins demà, ha localitzat una muralla i una torre preibèrica, a més d'una segona torre reforçada amb un bastió rectangular i contraforts. Tots aquests elements constitueixen un "baluard espectacular" i expliquen que al Gebut hi vivien durant la primera Edat del Ferro. El poblat ibèric posterior absorbirà aquestes estructures, ha explicat López.

Aquesta primera campanya que s'emmarca en un projecte de recerca, recuperació patrimonial i valoració social del Grup d'Investigació Prehistòrica de la UdL gràcies a un conveni signat al maig entre l'Ajuntament de Soses i la Universitat, també ha tret a la llum una estança de 16 m2, adossada al baluard, que s'utilitzava per a la decantació de líquids, oli amb tota seguretat.

Es tracta d'una habitació amb els murs revestits de guix amb unes cubetes de decantació que estarien relacionades amb la producció d'oli, tot i que encara s'han d'analitzar els residus que s'hi han trobat per poder-ho confirmar. Aquestes restes fan pensar -ha afegit el professor de la UdL- que en futures excavacions es podria localitzar una sala de premsat i un magatzem.  A l'espera, l'estança es cobrirà amb una malla i sorra per protegir-la fins que es pugui excavar l'entorn.

La valoració dels resultats de la campanya ha comptat amb la presència de la responsable del Servei d'arqueologia i paleontologia de la Generalitat, Maite Miró, i l'alcalde de Soses, Isidre Mesalles, que ha anunciat que el consistori preveu millorar els accessos al jaciment perquè entre finals d'any i inicis del vinent es puguin fer les primeres visites.