La UdL acull el XXII Simposi de la Xarxa estatal Renda Bàsica

El dret a l'habitatge, l'activisme social, cultural, de gènere i antiracista, també hi tenen cabuda

Juanki Pamues AlcubillasCC BY-NC 2.0 Deed
FOTO: Juanky Pamies Alcubilla (CC BY-NC 2.0)

Enllaç a la foto original

La Universitat de Lleida (UdL) serà escenari els propers dies 24 i 25 de novembre del Simposi de la Xarxa estatal Renda Bàsica, que enguany arriba a la 22a edició. La trobada, que per primer cop tindrà lloc a Lleida, reunirà persones expertes no només de diferents punts de l'Estat, sinó també de Nord-amèrica, com ara la catedràtica en Ciències Polítiques de la Universitat de York i presidenta emèrita de la Basic Income Earth Network (BIEN), Louise Haagh (que intervindrà en línia), o el sociòleg de la Western University d'Ontario, David Calnitsky, que pronunciarà la conferència inaugural: La renda bàsica universal com a projecte emancipador: els temes del debat.

Organitzat per la UdL i la Xarxa Renda Bàsica, la trobada pretén "fomentar el debat públic sobre la renda bàsica de ciutadania en termes de justícia social, tenint presents els nous marcs socials per a la llibertat real de les persones, així com les seues relacions amb el treball i en el temps", explica la professora de la UdL i una de les organitzadores, Mariona Lladonosa. És per això que, per transcendir l'àmbit purament acadèmic en la reflexió i l'anàlisi de les polítiques de garantia de rendes i de benestar, el Simposi comptarà també amb la participació de representants d'entitats d'acció social i de l'activisme cultural, antiracista, LGTBI etc. Entre d'altres: Sarah Babiker (periodista feminista), Aliou Diallo (activista antiracista i prohabitatge), David Jiménez (impulsor del Manifest LGTBI Renda Bàsica), Montserrat Moliner (impulsora del Manifest de Renda Bàsica en l’art i la cultura) o Hernán Sampietro (impulsor del Manifest Salut mental i Renda Bàsica Universal).

Daniel Raventós, president de la Xarxa Renda Bàsica destaca que des del primer simposi, ara fa 22 anys, "han passat moltes coses. La renda bàsica ja no és una proposta desconeguda, exòtica o com a molt acadèmicament simpàtica. Aleshores, amb prou feines coneguda al món anglosaxó, i perfectament desconeguda a Catalunya i al Regne d'Espanya més enllà del què és testimonial, avui es tracta d'una proposta molt debatuda al món”.

El Simposi, que estarà precedit d'activitats docents prèvies en el marc dels estudis de la UdL els dies 22 i 24 al matí, s'estructura en diferents sessions temàtiques: economia política global, interseccions de la Renda Bàsica, dret a l'habitatge i moviments culturals i socials, a més de la dedicada al Pla pilot de Renda Bàsica a Catalunya, un projecte sota l'empara del departament de la presidència de la Generalitat encara per desplegar. En aquesta sessió hi intervindran Sergi Raventós (cap de l'Oficina del Pla pilot), Dolores Medina (tècnica d'aquesta oficina) i Bru Laín (professor de Sociologia de la Universitat de Barcelona).

Tant les conferències com les taules redones del Simposi tindran lloc al Centre de Cultures i Cooperació Transfronterera, al campus universitari ubicat a Cappont. La inauguració anirà a càrrec de Rafael Allepuz (director de la Càtedra de Desigualtats Socials de la UdL), Daniel Raventós, i Montse Bergés (delegada de la Generalitat a Lleida), mentre que a la cloenda hi seran Anna Mata (professora de la UdL) i Rodrigo Gil (secretari de la Xarxa de Renda Bàsica). Les activitats es tancaran amb l'assemblea interna d'aquesta associació, secció oficial de l'organització internacional BIEN i que va iniciar la seua activitat a principis del 2001.

MÉS INFORMACIÓ:

Programa del XXII Simposi de la Xarxa Renda Bàsica