La UdL, en el grup de treball LGTBI Universitats

Volen una llei estatal per garantir els drets d'aquestes persones

lgtbi
FOTO: Imatge d'un cartell del Centre Dolors Piera
La Universitat de Lleida (UdL), a través del Centre Dolors Piera d’Igualtat d’Oportunitats i Promoció de les Dones, és una de les 34 universitats de l'Estat espanyol que formen part del grup de treball LGTBI (lesbianes, gais, bisexuals, trans i intersexuals) Universitats. Impulsat per les unitats d'Igualtat i Diversitat de les universitats de Granada i Salamanca, respectivament, pretenen que des de l'educació, "pilar fonamental de respecte a la diversitat", s'avanci en la igualtat de drets d'aquest col·lectiu i en la lluita contra l'odi i la intolerància.

Amb aquest objectiu, han fixat diferents línies de treball: conscienciació i sensibilització, docència i recerca, formació a la comunitat universitària, atenció a persones LGTBI, protocols i normatives, creació de comissions o observatoris de control i seguiment, i contacte amb institucions públiques i societat en general. "Les universitats no poden acollir actituds discriminatòries cap al seu alumnat, personal acadèmic ni administratiu, sinó que han de ser un espai segur on es posi en valor els beneficis de la diversitat i els drets humans", expliquen les universitats impulsores que afegeixen que el grup donarà suport a la petició d'una llei estatal que garanteixi els drets de les persones LGTBI.

Obert a la incorporació d'altres institucions d'educació superior, n'hi formen part de moment les universitats de Granada, Salamanca, Alcalá, Alacant, Autònoma de Barcelona, Autònoma de Madrid, Barcelona, Cadis, Cantàbria, Carlos III de Madrid, Complutense de Madrid, Còrdova, Extremadura, Girona, Huelva, Jaén, La Corunya, La Llacuna, La Rioja, Lleó, Lleida, Màlaga, Oviedo, Oberta de Catalunya, Pablo de Olavide, País Basc, Pompeu Fabra, Rei Joan Carles, Rovira i Virgili, Sevilla, València, UNED, Valladolid i Saragossa. La major part d'elles van subscriure un manifest amb motiu, el passat 17 de maig, del Día Internacional contra la LGTBIfòbia.

La xarxa d'unitats per la igualtat i la diversitat d'aquestes universitats analitzaran l'estructura de les competències LGTBI en cadascuna, les campanyes institucionals per conscienciar i sensibilitzar universitaris i societat, la formació de la comunitat universitària en la diversitat afectiva, sexual i de gènere, que la docència inclogui la perspectiva LGTBI en plans d'estudis i guies docents, i l'impuls de recerques en temes de diversitat. També, l'atenció a persones LGTBI, tant per prevenir i detectar situacions d'assetjament com ajudar les que ja n'hagin patit alguna, la creació d'observatoris de control i seguiment del respecte a la diversitat, així com la creació i adaptació de protocols i normatives universitàries pel respecte als drets de tothom i de denúncia de delictes d'odi.

En aquest sentit, la UdL ja va adaptar el reglament d'actuació en casos de violència de gènere per incloure la perspectiva LGTBI, arran de l'aprovació de Llei catalana 11/2014 de 10 d’octubre per a garantir els drets de lesbianes, gais, bisexuals, transgèneres i intersexuals i per a eradicar l'homofòbia, la bifòbia i la transfòbia. De fet, les universitats catalanes han estat pioneres en aquest àmbit i al 2019 van editar la Guia per a la incorporació de la diversitat sexual i de gènere a les universitats catalanes.

D'altra banda, el Centre Dolors Piera de la UdL treballa amb un protocol d'abordatge de les violències sexuals i LGBTIfòbiques a les festes universitàries de la UdL, entre altres accions.