La UdL, amb el Dia Internacional de les Dones i les Nenes en la Ciència

El 44% del personal investigador pertany al col·lectiu femení

torre vicens
Inauguració de l'exposició al Torre Vicens / Foto: Comunicació PCiTAL
Que les nenes tinguin cada cop més referents femenins per promoure les vocacions en l'àmbit científic, on encara és vigent de la bretxa de gènere, és l'objectiu del Dia Internacional de les Nenes i les Dones en la Ciència, que se celebra aquest dijous, 11 de febrer. A la Universitat de Lleida (UdL), les dones representen el 44% del personal investigador, segons les darreres dades de 2020. La UdL s'ha sumat a l'efemèride amb diferents activitats.

L'exposició Científiques Catalanes 2.0, que es pot visitar fins al 28 de febrer a la planta -1 de l'edifici polivalent del campus 1 d'octubre, a Cappont, fa visibles les científiques del territori català, entre les quals es troben la catedràtica laboral de l'Escola Politècnica Superior (EPS) de la UdL, Luisa F. Cabeza, i la professora de la Facultat d'Infermeria i Fisioteràpia, Montserrat Gea. L'activitat es complementa amb una taula rodona organitzada per l'IRBLleida en la qual participen Gea; la professora lectora de la UdL i investigadora de l'IRBLleida Núria Eritja; la investigadora en formació UdL - IRBLleida Elena Britti i representants del Centre Dolors Piera de la UdL.

Mentre, la vicerectora de Recerca i Transferència de la UdL, Olga Martín, ha inaugurat l'exposició Dones que van canviar el món, que el Parc Científic i Tecnològic Agroalimentari de Lleida (PCiTAL) ha cedit  a l'institut de secundària Torre Vicens. Entre les 8 tecnòlogues vinculades amb Lleida que hi apareixen, 6 són de la UdL. Martín, que és una de les investigadores més citades en l'àmbit de tecnologia d'aliments, ha pronunciat la conferència titulada Como ser una científica y no morir en el intento, en la qual ha repassat la seua experiència personal com a científica, incloent la seua trajectòria professional i vital.

D'altra banda, tres investigadores d'Agrotecnio UdL han participat en la jornada en línia #100tífiques per a promoure les vocacions STEAM entre les estudiants catalanes. Es tracta de Marina Lee i Bàrbara Baraibar, del grup de recerca de Protecció Integrada de Cultius (PIC); i Neus Prieto, estudiant de doctorat industrial en Maltería la Moravia del grup Damm i membre del grup d'investigació d'Antioxidants d'Agrotecnio. En el cas d'aquest centre CERCA de la UdL les investigadores representen un 45% de la plantilla. "Això deixa veure que els prejudicis associats al gènere en la recerca s'estan trencant, una cosa notòria sobretot en les noves generacions d'investigadors predoctorals", ha destacat Olga Martín.

En el cas de l'IRBLleida, les dones representen el 59,8% dels professionals contractats o adscrits a l'institut. D'aquestes 247, 202 són personal d'investigació i 45, de suport tècnic.