Augmentar les capacitats docents i d'aprenentatge, repte de les universitats

La UdL acull el Congrés internacional CIDUI amb més de 500 participants

Descarregar pdf
congrés CIDUI
Un moment de la inauguració del congrés a l'Auditori de la UdL. FOTO: UdL
Augmentar les capacitats docents i d'aprenentatge dels estudiants enfront l'increment de la tecnologia i la irrupció de la intel·ligència artificial (IA), tot evitant els riscos de les desigualtats per manca d'accés a aquests avenços, és un dels reptes més urgents als quals hauran d'afrontar-se les universitats.
 
Així ho ha posat avui de manifest el rector de la Universitat de Girona i vicepresident de l'Associació Catalana d'Universitats Públiques (ACUP), Quim Salvi, durant l'acte d'inauguració del XII Congrés Internacional de Docència Universitària i Innovació (CIDUI) que fins dijous reuneix més de 500 experts en docència de Catalunya, la resta de l'Estat i l'Amèrica Llatina a la Universitat de Lleida (UdL)
 
"Vivim canvis constants i les nostres xarxes d'innovació docent han de replantejar l'ensenyament amb criteris sòlids i alhora flexibles per afrontar els nous reptes", ha dit. "No es tracta d'adequar la docència sinó de fomentar la curiositat del saber amb nous materials i eines", ha afegit, tot citant la filòsofa Marina Garcés.
 
En aquest sentit, la vicerectora d’Ordenació Acadèmica i Qualitat de la UdL, Paquita Santiveri, ha insistit que calen noves metodologies que motivin l'estudiantat, tot esmentant que els últims cinc anys, la UdL ha posat en marxa 80 projectes d'innovació docents. "La transmissió del coneixement 'per se' no és suficient, s'han d'incorporar noves eines, també la IA, amb la qual malgrat les pors haurem d'aliar-nos", ha afirmat.
 
Amb 23 anys de trajectòria, el CIDUI dedica aquesta edició a la Millora de les experiències d’aprenentatge: transformació i reptes. Organitzat l'ACUP i les unitats d'innovació i suport a la docència de les universitats públiques catalanes, el Congrés analitza com es poden crear entorns que afavoreixin l'aprenentatge de l'estudiantat a partir d'experiències que promoguin una major personalització i transversalitat del procés formatiu.

Destaquen les tres sessions plenàries del Congrés (amb estudiantat, amb docents, i amb experts de l'àmbit més institucional) per donar veu a tots els agents implicats en els processos d'aprenentatge, així com una nova activitat, Think Challenge CIDUI, uns tallers que proposen als assistents identificar reptes concrets en l'àmbit de la docència universitària i col·laborar per a dissenyar propostes viables que hi donin resposta, ha explicat el coordinador del XII CIDIU, Ernest Pons durant la inauguració.  

 

MÉS INFORMACIÓ: