Un treball sobre infants víctimes de violència masclista, premi 'Maria Lois López'

L'autora del TFM aborda des de l'àmbit jurídic les mesures per protegir-los

Premi Maria Lois
Cristina Font Fernández. FOTO:CFF
"L'ordre de protecció i les mesures dirigides a salvaguardar els infants víctimes de violència masclista en àmbit domèstic. Anàlisi de la protecció que es brinda als i les menors que conviuen amb la violència masclista a través de l’ordre de protecció de l’art. 544 LECrim", és el títol del Treball de Final de Màster (TFM) guanyador de la primera edició del Premi Maria Lois López que convoca el Centre Dolors Piera d'igualtat d'oportunitats i promoció de les dones de la Universitat de Lleida (UdL).

La seua autora, Cristina Font Fernández, graduada en Dret i màster en Estudis de gènere i gestió de polítiques, parteix de la premissa que el benestar dels infants és sovint el gran oblidat quan s'estableixen mesures de protecció a les víctimes de violència masclista en àmbit domèstic. L'estudi, tutoritzat per la catedràtica de dret penal, Carolina Villacampa, analitza jurisprudencialment com s'està duent a terme a Catalunya la resolució de recursos d’apel·lació contra decisions sobre ordres de protecció amb sol·licitud de mesures dirigides a menors. Font desvetlla possibles vulneracions dels seus drets com a víctimes i proposa mesures per millorar-ne l'efectivitat.

El Premi Maria Lois López, que distingeix el millor TFG amb perspectiva de gènere de la UdL, dona compliment a la mesura B.1.3.2 del II Pla d'Igualtat de la UdL (2016-2020) de crear de premis per a tesis, treballs fi de màster i treballs fi de grau. Maria Lois López (Les Borges Blanques, 1896- Sant Boi, Baix Llobregat, 1933) fou la primera professora titular de l'Escola Superior de Bibliotecàries, precedent de l'actual Facultat de Biblioteconomia i Documentació de la Universitat de Barcelona. Aquesta lleidatana, membre de l'Oficina d'Estudis Orientals de la Secció Filològica de l'Institut d'Estudis Catalans, va reivindicar el dret de les dones a treballar i a ser diputades.

En aquesta primera edició del premi, dotat amb 1.000 euros, hi han optat set treballs, tots presentats per alumnes dones de la Facultat de Dret, Economia i Turisme i que abordaven, entre altres, temàtiques sobre salut mental i gènere, campanyes institucionals per a la prevenció de la violència masclista, assetjament laboral, la maternitat i polítiques d'igualtat.

El jurat va estar format per la coordinadora de Compromís Social, Igualtat i Cooperació, Núria Camps Mirabet, la tècnica del Centre Dolors Piera, Yolanda Bardina Martin, i les professores de la UdL: Özgur Günes Öztürk, Deli Miró-Miró i M. José Vilalta Escobar.