Ventall d'activitats a la UdL per commemorar el Dia Internacional de les Dones

Una trobada femenina a l'EPS, una recerca, un documental i una jornada sobre igualtat

dones_Ariet
Mural feminista a Girona / Foto: Carles Palacio - Ariet (CC BY-NC 2.0)
La Universitat de Lleida (UdL) celebra enguany el Dia Internacional de les Dones amb un ventall d'activitats programades al llarg de dos setmanes. El Centre Dolors Piera d'Igualtat d'Oportunitats i Promoció de les Dones ha decidit traslladar la jornada commemorativa al proper dimecres, 15 de març, i dedicar-la al quinzè aniversari de la Llei Orgànica 3/2007 per a la igualtat efectiva de dones i homes. L'Auditori del Centre de Cultures, a Cappont, serà l'escenari de la jornada 15 anys de la Llei d'igualtat. Balanç, reptes i oportunitats.

La catedràtica de Dret del Treball i de la Seguretat Social de la Universitat de València i actualment directora de coordinació jurídica de la vicepresidenta segona del Govern central, María Amparo Ballester Pastor, parlarà sobre Els nous reptes de la igualtat real i efectiva al treball: condicions previsibles, sobirania del temps i corresponsabilitat. I la Secretària de Dones i Polítiques LGTBI+ de CCOO Catalunya, Mentxu Gutiérrez Jiménez, pronunciarà una conferència titulada La igualtat com a oportunitat, el mètode com a repte.

Aquest 8 de març, l'Escola Politècnica Superior (EPS) ha programat una acció per donar visibilitat al col·lectiu femení d'aquest centre de la UdL. Totes les noies i les dones que estudien i treballen a l'Escola -alumnat, Personal d'Administració i Serveis (PAS) i Personal Docent i Investigador (PDI)- estan citades aquest dimecres a les 10.50h a la zona enjardinada del campus per fer una fotografia de grup que es penjarà a la web de l'EPS i les xarxes socials amb el hashtag #EPSersTechGirls. Per això, les classes s'aturaran a les 10.30h.

Mentre, l'Associació Estudiantil de Ciències de la Salut (AECS) ha organitzat dos xerrades divulgatives a la Facultat de Medicina. El dia 8 a les 10.30h del matí, l'alumna de segon curs Laura Andreu Noguera pronunciarà la conferència Pioneras universitarias: Martina Castells y las primeras médicas. El dia 9, a partir de les 17.30h, la metgessa resident Marina Picó dissertarà sobre Sexualitat, vulves i feminisme.

A la Facultat de Lletres aquest dimarts, 7 de març ha tingut lloc la projecció del documental Casilda. El eco de otros pasos (Juan Felipe, 2022), organitzada per la Coordinadora 8m de Lleida i CGT Lleida. Explica la història de Casilda Hernáez Vargas, coneguda com La Xica de les Bombes, donostiarra d'origen gitano i anarquista.

Dijous, 9 de març, tindrà lloc la presentació dels resultats de la recerca Violència de gènere a la Casamance (Senegal), a càrrec d'Armònia Pérez (tècnica de recerca de la Xarxa de Consum Solidari), Jordi Tomàs (antropòleg, professor de la Universitat de Barcelona i la UdL) i l'Albert Roca (antropòleg, professor de la UdL). Es podrà seguir en directe per Internet.

Quant a l'acte institucional del 8 de març a la ciutat de Lleida, previst a la plaça Blas Infante, comptarà amb les professores i investigadores de la UdL Teresa Torres González, de la Facultat d'Educació Psicologia i Treball Social, i Teresa Alsinet Bernadó, de l'EPS. Torres parlarà sobre la importància de la recerca amb perspectiva de gènere i Alsinet, sobre la necessitat de fomentar i retenir el talent femení en les enginyeries. En aquest sentit, la Conferència de Rectors i Rectores de les Universitats Espanyoles (Crue) recorda que les dones tot just representen un 13% en els estudis d'enginyeria i tecnologia i un 18% en aquest sector laboral.

En el seu comunicat, Crue Universidades Españolas insisteix que "la Universitat és clau per a un desenvolupament tecnològic que permeti la construcció d'una societat més justa i igualitària, eliminant els biaixos de gènere en l'àmbit digital i en el desenvolupament de la Intel·ligència Artificial (IA), des d'un pensament crític que ampliï el coneixement i l'accés a la tecnologia". Així mateix, té un record per a "les nenes i dones que veuen coartat el seu dret a l'educació i especialment en aquests moments de les afganeses i iranianes".

La Comissió Dones i Ciència del Consell Interuniversitari de Catalunya centra enguany el seu missatge en que cal continuar treballant per la igualtat. "Les universitats han estat institucions que han contribuït abastament a la consecució de la igualtat entre dones i homes, però cal encara recórrer molt camí amb una aposta per mesures valentes que permetin anar més enllà" assenyala el seu manifest en motiu del 8M.