Del 13 desembre de 2012 al 31 de gener de 2013
   Vestíbul de la Facultat de Medicina

Del 4 al 26 d'abril de 2013
   Passadís del segon pis del Rectorat

Del 6 juny al 6 de juliol de 2013
   Vestíbul edifici principal de l'ETSEA

Exposició fotogràfica
UNA MIRADA A MEDINA GOUNASS / Joan Ribera

“No he trobat, en cap diccionari, paraules per descriure la felicitat que es dibuixava a la cara dels nens que hi veien per primer cop”

Durant el passat mes d’octubre del 2012, el Dr. Joan Ribera, Degà de la Facultat de Medicina de la Universitat de Lleida, va visitar la població senegalesa de Medina Gounass. El Dr. Ribera va acompanyar amb la seva càmera les activitats que la Fundació Ferreruela Sanfeliu (FFS) juntament amb les autoritats locals, van dur a terme per l’ocasió del Dia Mundial de la Visió, dins del projecte de millora de la salut ocular a la regió de Kolda, iniciat l’any 2008.

“Una Mirada a Medina Gounass” ens apropa, en imatges, a la tasca que realitza la FFS en aquest país i ens descobreix la visió personal i vivències del Dr. Ribera. a Kolda (Senegal)..

Medina Gounass - Foto: Joan Ribera

Medina Gounass, una ciutat santa

Medina Gounass és una ciutat d’uns 50.000 habitants situada a l’est de la regió de Kolda (Senegal), prop de la frontera amb la regió de Tambacounda. La població de Medina Gounass pertany majoritàriament a la ètnia fulbe, parlants de la llengua ful, i que també són majoria a la regió de Kolda. La ciutat, fundada l’any 1936, té la particularitat de ser considerada una ciutat santa per la confraria musulmana sufí Tijaniyya la qual cosa té una gran incidència en la vida de la ciutat i les seves institucions. Actualment, acull la residència de dos importants líders religiosos i atreu anualment milers de peregrins per un retir espiritual de diversos dies anomenat daaka.

Dia Mundial de la Visió

Cada segon dijous del mes d’octubre, es celebra el Dia Mundial de la Visió, ocasió elegida per totes les organitzacions que treballen arreu del món per sumar esforços amb l’objectiu d’eliminar la ceguesa evitable. El Dr. Ribera i l’equip de la FFS van tenir l’oportunitat de participar d’aquesta iniciativa emmarcada dins del programa internacional “VISION2020: el dret a veure-hi”.

La ceguesa evitable

L’Organització Mundial de la Salut (OMS) defineix la ceguesa evitable com “la ceguesa que podria ser tractada o previnguda amb mitjans coneguts i assequibles”. Al Senegal la prevalença de la ceguesa és de l’1.42%. Això representa 9.064 cecs i més de 30.000 discapacitats visuals a la regió de Kolda, on hi viuen aproximadament 638.318 habitants.

Aprofitant la conjuntura del Dia Mundial de la Visió, la FFS i les institucions locals van organitzar una campanya de cirurgia de la cataracta al Centre de Salut de Medina Gounass. Gràcies a la cooperació entre les entitats implicades es va poder habilitar per a l’ocasió una sala quirúrgica que va permetre operar gratuïtament 178 malalts cecs. La campanya va comptar majoritàriament amb professionals locals i va tenir una durada de tres dies.

El Dia Mundial de la Visió, també va ser l’ocasió propícia per a inaugurar la primera consulta d’oftalmologia de Medina Gounass. Aquesta nova consulta permet a la població accedir als serveis de cures oculars de manera permanent. Les actuacions de la FFS estan alineades amb la política sanitària del país, apostant per la formació i reforç de les capacitats dels tècnics locals.

Medina Gounass - Foto: Joan Ribera

FUNDACIÓ FERRERUELA SANFELIU

La Fundació Privada Ferreruela Sanfeliu és una entitat sense ànim de lucre que neix a Lleida l’any 2005 amb l’objectiu de contribuir a millorar el benestar i la qualitat de vida dels grups més sensibles i vulnerables de la societat. El nostre compromís és treballar pel dret a la salut en l’àmbit mèdic, educatiu i cultural. Col·labora amb nosaltres i sigues part d’aquest gran projecte.

[+] fundacioferreuela.com
Telèfon 973 245 380