12 de juny de 2009

versió en català

El camp frisó, objectiu de la propera campanya d'excavacions als Vilars d'Arbeca

. Els treballs, que es duen a terme aquest estiu, també incidiran en l'escarpa del fossat
audio
Vilars d'Arbeca. UdL [+] AMPLIAR IMATGE A la part baixa de la imatge, la part descoberta de la barrera de pedres dretes dels Vilars
El Grup d'Investigació Prehistòrica de la Universitat de Lleida coordina aquest estiu una nova campanya d'excavacions al poblat iber dels Vilars d'Arbeca que permetrà posar al descobert tot el costat oest i sud del camp frisó, una barrera de pedres de la que ja es coneixen vestigis al jaciment. És l'únic conegut a Catalunya i la Vall de l'Ebre, i el més antic dels trobats a la península ibèrica.

Els treballs, que es desenvoluparan entre els mesos de juny i agost d'aquest 2009, també incidiran en la restauració de la terrassa superior de l'escarpa paramentada del fossat. El pressupost de l'actuació és de 120.000 euros provinents de l'1% cultural del Departament de Política Territorial i Obres Públiques de la Generalitat, amb el cofinançament de l'Ajuntament d'Arbeca i l'Institut d'Estiu Ilerdencs.

El camp frisó o chevaux-de-frise és una barrera de lloses de pedra dretes, d'entre 80 centímetres i un metre d'alçada, que data dels segles VIII-VII abans de Crist. Es tracta d'un sistema de defensa avançada que envoltava completament el recinte emmurallat. Va protegir la fortalesa més antiga, entre els segles VIII i VII aC de l'època pre-ibèrica, i després va ser substituït pel fossat inundable. Les troballes dels arqueòlegs de la UdL han obligat a replantejar les cronologies i les teories sobre l'origen d'aquest sistema defensiu.

MÉS INFORMACIÓ