Experts de la UdL recomanen preservar l'hàbitat d'un tritó pirinenc únic al món

Prohibir la reintroducció de peixos i potenciar punts d'aigua per les postes, entre les mesures proposades

tritopirinencUdL
Un dels exemplars neotènics d'Acherito FOTO: Fèlix Amat

Investigadors de la Universitat de Lleida (UdL) consideren indispensable preservar l'hàbitat d'una població de tritons pirinencs única al món, descoberta per ells en un llac d'alta muntanya del Pirineu d'Osca, a 2.100 metres d'altitud. Es tracta d'una població de Calotriton asper, que ha evolucionat de forma diferent a altres individus de la seua espècie. La recerca, que s'ha dut a terme sota el patrocini del Programa de Biodiversitat d'Endesa, es recull ara en el llibre Biología del tritón pirenaico en el ibón de Acherito, firmat per Delfí Sanuy, Antoni Palau i Fèlix Amat, també finançat per la mateixa companyia elèctrica.

El llibre l'han presentat a la Universitat de Lleida la vicepresidenta de la Generalitat, Joana Ortega; el rector de la UdL, Roberto Fernández; la directora de l'Escola Tècnica Superior d'Enginyeria Agrària de la UdL, Rosa Teira; el cap de producció hidràulica d'Endesa a Lleida, Joaquim Llop; i els professors de la UdL i autors, Delfí Sanuy i Antoni Palau.

La població objecte d'estudi no realitza una metamorfosi completa. Per això, hi ha individus neotènics estrictament aquàtics. La manca d'una fase terrestre de dispersió limita el flux genètic entre poblacions veïnes. A més, els científics de la UdL creuen que l'aïllament reproductor d'aquests tritons podria ser degut a diferents comportaments de festeig entre els tritons de llac i els de torrent. Si poden demostrar-ho, es plantejaria "un cas de principi d'especialització ecològica, un fenomen evolutiu summament rar a la natura i molt difícil d'esbrinar" que incrementaria encara més l'interès de conservació.

Els autors subratllen la dificultat de preservar aquestes poblacions singulars de tritons, ja que són molt sensibles a les alteracions humanes del seu hàbitat i, en particular, a les invasions biològiques. En aquest sentit, alerten que la introducció de peixos per a la pesca esportiva suposaria una "pèrdua irreversible" pel tritó pirinenc. I és que, tot i que aparentment existeixen nombrosos cursos d'aigua que podrien ser ocupats per aquesta espècie, l'hàbitat potencial disponible es redueix als afloraments calcaris.

Els experts de la UdL proposen regular l'accés de visitants als llacs tot posant-hi mesures de protecció i regulant activitats com ara l'acampada. Una altra de les mesures per afavorir la conservació d'aquests tritons únics passaria per potenciar punts d'aigua on fer les postes. El professor Delfí Sanuy afegeix que les poblacions de tritons estan en greu perill i "és probable que s’accentuï amb el canvi climàtic que preveu un escalfament global i particularment notable als Pirineus", com assenyalen els estudiosos del fenomen.

Presentació de l'estudi sobre el tritó pirinenc. Universitat de Lleida
Un moment de la presentació de l'estudi, amb Joana Ortega / FOTO: UdL