La perspectiva de gènere, assignatura pendent en docència universitària
Les matèries s'han reduït des de 2017, segons el darrer informe de la Xarxa Vives
Descarregar pdfTot i que el 95% de les universitats de la Xarxa Vives disposen de plans d'igualtat, la perspectiva de gènere continua sent una assignatura pendent a la docència. El 75% de les institucions impulsen projectes d'innovació docent amb perspectiva de gènere, un 15% més que ara fa quatre anys, però només el 20% els reconeixen oficialment. Així ho assenyala l'informe La perspectiva de gènere en docència a les universitats de la Xarxa Vives. Situació actual i reptes futurs que s'ha fet públic avui. Aquest tercer estudi (després de les edicions de 2017 i 2021) aplega dades de 20 universitats, inclosa la UdL.
Pel que fa a la inclusió de gènere als graus, el document assenyala que la presència d'assignatures específiques continua sent minoritària i concentrada en disciplines molt concretes, especialment en l'àmbit de les ciències socials i humanitats. La xifra mitjana d'assignatures específiques de gènere incloses en els plans d'estudis de grau és de 9. En perspectiva comparada, la inclusió s'ha reduït prop del 50%, perquè el 2017 es van comptabilitzar 17 assignatures específiques de gènere i el 2021, 13. Segons l'informe, a la UdL hi ha 5 graus amb assignatures específiques de gènere. Són 9 optatives i cap obligatòria.
La tendència és similar en postgraus i màsters. El percentatge dels que inclouen assignatures de gènere específiques ha passat del 7% a un 5%, respecte al 2021. "En el seu conjunt, la presència d'assignatures específiques de gènere als plans d'estudi és minoritària i l'oferta d'optatives, novament, assumeix un major pes respecte de les obligatòries", recull l'informe de la Xarxa Vives. La UdL compta amb 2 postgraus amb assignatures específiques de gènere: 5 obligatòries i 20, optatives.
Quant a doctorat, també s'ha registrat un descens en la inclusió de la perspectiva de gènere. Mentre que el 2017 eren 9 les universitats que comptaven amb un programa de doctorat especialitzat en gènere, el 2021 van ser 8 i el 2024 eren 7. El nombre de programes de doctorat especialitzats en gènere representa un 2% del conjunt.
Entre les propostes d'actuació, l'informe planteja la necessitat d'incrementar la formació de gènere en assignatures obligatòries dels graus, reforçar els programes de mentoria per a l'estudiantat i implementar una estratègia educativa sistemàtica per al professorat. També recomana fer visibles els discursos sobre igualtat en els actes institucionals, garantir l'equilibri de gènere en la coordinació acadèmica i científica, enfortir el compromís ètic de les universitats i avançar en matèria de transparència i bon govern.
Text: Comunicació Xarxa Vives / Premsa UdL