Models anatòmics en préstec a la Biblioteca de Ciències de la Salut

Gràcies a les donacions de la vídua de Roc Pifarré i de la Facultat d'Infermeria i Fisioteràpia

prestec-models-anatomics
Part del material / Foto: Biblioteca i Documentació UdL
La Biblioteca de Ciències de la Salut de la Universitat de Lleida (UdL) ha incorporat aquest curs una col·lecció de models anatòmics que reprodueixen tridimensionalment (3D) i a mida real diferents parts del cos humà, gràcies a les donacions de la Facultat d'Infermeria i Fisioteràpia (FIF) i de la vídua del doctor Roc Pifarré. Els models es deixen en préstec a les mateixes instal·lacions durant un període de 4 hores. Cada peça de 3B *Scientific® proporciona accés directe al seu bessó digital en un telèfon intel·ligent, tauleta o dispositiu de sobretaula.

Els models anatòmics que representen diferents estructures del cos humà són essencials en la formació del personal sanitari. Aquest complement educatiu és fonamental per a millorar la comprensió de l'anatomia humana d'una forma interactiva, ja que observar peces des de diferents angles afavoreix el procés d'aprenentatge i ajuda a l'estudiantat a comprendre els conceptes complexos d'una manera més fàcil.

Els cinc models facilitats per la FIF són una pelvis femenina, una pelvis masculina, un model del perineu femení i un altre del masculí, i un sòl pelvià femení. Els vuit que ha adquirit la unitat de Biblioteca i Documentació de la UdL són un tors de doble sexe amb 24 parts; un sistema digestiu de 3 peces; òrgans posteriors de l'abdomen superior, un cor magnètic amb 5 peces; una columna vertebral multi flexible amb suport multifuncional; un crani ossi amb 6 parts; un braç amb músculs, de 6 parts; i un model dels músculs de la cama, amb 7 parts.

Aquesta compra ha estat possible en part gràcies a la donació econòmica que va realitzar l'estiu de 2020 la vídua del doctor Roc Pifarré i Florejachs, Teresa Vilalta. Fruit d'aquesta donació, també es va remodelar una part de la Biblioteca de Ciències de la Salut, que és dipositària des del 2016 del llegat del cirurgià i cardiòleg lleidatà.

Quant a les versions digitals dels models, el contingut anatòmic virtual permet tant la rotació lliure i l'ampliació de cada peça com altres prestacions addicionals. És el cas de funció de dibuix per a personalitzar, guardar i compartir imatges o els qüestionaris d'anatomia per a provar i millorar el nivell de coneixements, amb resultats instantanis i puntuació final d'avaluació.